Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Online zichtbaarheid het wapen tegen stijgende winkel faillissementen

22 juli 2013 - Platform Detailhandel voelt zich genoodzaakt de klopjacht te openen op illegale webwinkels. Dit zijn webwinkels die naast hun online activiteiten vaak in stilte ook een fysieke winkel of showroom hebben in omgevingen die volgens het bestemmingsplan niet geschikt zijn voor offline retail.

Volgens BPD worden bestemmingsplannen omzeild wat zorgt voor oneerlijke concurrentie voor conventionele winkels.

Detailhandel of niet?
Interpretatie van de wetgeving blijkt niet eenduidig. De ene gemeente in het zuiden van het land oordeelt dat webhandel op een bedrijventerrein gevoerd mag worden zolang er geen fysieke uitingen zichtbaar zijn (parkeerplaatsen, etalage, enzovoort). Echter, een andere gemeente in het zuiden oordeelt dat een webwinkel wel degelijk onderdeel is van de detailhandel. Op dat moment is het bestemmingsplan onmiddelijk van kracht en mag deze webwinkel niet actief zijn buiten de winkelgebieden.

Verplichte bijdrage
Het lijkt dat BPD actie voert tegen haar eigen leden, omdat alle webwinkels in Nederland een verplichte bijdrage leveren aan het BPD van tenminste 110 euro per jaar. Webwinkeliers houden echter angstvallig hun mond uit angst voor represailles van brancheorganisatie en gemeentes.

Online retail
Door de vele verschillende interpretaties van oude wetgeving en ogenschijnlijk tegengestelde belangen gaan wetgever, lokale overheden en BPD voorbij aan wat er werkelijk aan de hand is in retail: een ontstuitbare opmars van online retail gedreven door een sterk veranderend consumentengedrag.
Door die verandering van consumentengedrag gingen in mei nog een recordaantal van 800 bedrijven en instellingen in de offline retail failliet, in een dalende markt. Dat terwijl online retail in Nederland in 2012 met bijna tien procent groeide tot bijna tien miljard euro.

Offline winkels
Offline retail heeft de uitdaging om óók online aanwezig te zijn. Een online winkel is niet alleen een extra omzetkanaal, maar vooral een orientatie-kanaal dat welhaast het belangrijkste onderdeel is geworden in het aanschaf proces van de consument. De indruk bestaat dat dit een kostbare, complexe exercitie is met lange aanlooptijd. Echter, verschillende leveranciers bieden al langer onderhouds-vriendelijke webwinkels aan op huurbasis vanaf 40 euro per maand, waarmee iedere winkelier binnen 24 uur zijn online strategie kan opstarten. "Online zichtbaarheid is voor de detailhandel juist een kans in plaats van een bedreiging, niet alleen om meer omzet in Nederland te halen, maar ook als springplank naar internationale expansie," aldus CEO Ruud Stelder.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.