Nieuws
Zorgondernemers groeien met duurzame inzetbaarheid
23 juli 2013 - Door de vergrijzing neemt de zorgbehoefte toe, terwijl het aantal werknemers afneemt. Forse bezuinigingen maken het er ook nog eens niet makkelijker op voor ondernemers. Zij zijn gebaat bij slimmer organiseren en efficiënter werken met uiteraard als doel om een zo goed mogelijke zorg te bieden aan de patiënt.
Maar wat is hiervoor de best mogelijke manier en hoe moet dat met de mensen die je al in huis hebt? Syntens Innovatiecentrum voert in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het project De Zaak voor Elkaar uit. Hierbij worden MKB ondernemers in zorg ondersteund bij het optimaal benutten van groeikansen met duurzame inzetbaarheid. Groeikansen die zich vaak al in een organisatie bevinden.Vitaal en duurzaam
Ondernemers hebben het vanzelfsprekend erg druk. De combinatie van dag in dag uit hard werken, de waan van de dag en nu ook de waan van de crisis, kan ervoor zorgen dat zij hun kansen voorbij schieten. Maar soms is het beter om letterlijk even stil te staan, wellicht te snoeien, om weer te gaan groeien én bloeien. Op deze manier wordt een bedrijf vitaler én duurzamer.
Syntens Innovatiecentrum biedt met het project De Zaak voor Elkaar ondernemers de mogelijkheid om met enkele eenvoudige stappen meer uit hun eigen mensen te halen en hun talenten optimaal te benutten. Op deze manier blijft waardevolle kennis in huis en krijgt een onderneming er pro-actief en verantwoordelijk personeel voor terug. En dat is niet alleen goed voor nu, maar ook voor later. Want investeren in gezonde, competente, gemotiveerde werknemers is zorgen voor een hogere productiviteit, minder verzuim en meer betrokkenheid. Door aantrekkelijk werkgeverschap behoudt een werkgever goed gekwalificeerde werknemers en bewaakt hij de toekomst van zijn bedrijf. Dát is duurzame inzetbaarheid.
De zorg verdient beter
Uiteindelijk heeft iedereen profijt van gezonde, gemotiveerde en fitte medewerkers die productief kunnen en willen werken tot aan hun pensioen. Maar voor een dergelijk sterk en gezond bedrijf moeten er stappen worden gezet. Laat u inspireren door deze vijf ondernemers die met duurzame inzetbaarheid groeien in tijden van crisis.
• Ambulancezorg Limburg Noord
Onregelmatige diensten, piekbelasting: in de AmbulanceZorg is het vaak hollen of stilstaan. Om medewerkers te ondersteunen en in te zetten op persoonlijke ontwikkeling is duurzame inzetbaarheid bij AmbulanceZorg Limburg-Noord inmiddels een begrip geworden. De medewerker heeft zelf de verantwoordelijkheid en de organisatie faciliteert op diverse manieren. Lees het verhaal.
• Zorggroep Sint Maarten
Gerard Meijer van Zorggroep Sint Maarten kent geen twijfel: "Maak vitaliteit niet alleen onderdeel van uw organisatie, maar betrek uw medewerkers hier ook in. Denk niet dat u het alleen kunt, want pas als u uw medewerkers erbij betrekt, wordt échte bewustwording gecreëerd. En dat is goed voor de hele organisatie." Lees het verhaal.
• Wonenplus
Wonenplus wist middels duurzame inzetbaarheid het verzuim terug te dringen. "Duurzame inzetbaarheid heeft te maken met het nemen van eigen verantwoordelijkheid zowel in privé als in het werk. Kwaliteit van je eigen leven is een mooie basis voor kwaliteit in de dienstverlening," vertelt Elise Boonen, Hoofd P&O bij Stichting WonenPlus. Lees het verhaal.
• Vivre Zorg & Welzijn
Sinds 2010 is Vivre aan de slag met duurzame inzetbaarheid. Al snel bleek dat deze aanpak een positieve weerslag had op het welzijn van medewerkers: "Voor ons is het volgende doel om de regie meer bij onze medewerkers neer te leggen," vertelt Yvonne Stallinga. "Daarom hebben we onze HR-adviseurs opgeleid om speciale adviesgesprekken te voeren. Dat is best uniek. De meeste organisaties leggen het voeren van deze gesprekken namelijk bij externe partijen neer, maar wij willen graag zelfvoorzienend zijn." Lees het verhaal.
• Zorggroep de Vechtstreek
Zorggroep De Vechtstreek wil op het gebied van wonen, welzijn en zorg zoveel mogelijk aansluiten op de wensen en behoeften van haar cliënten. Maar de zorginstelling stelt op een wel heel bijzondere manier ook de ideeën van de medewerkers centraal. Hoe? Door het verzuim ernstig terug te dringen en het daarmee bespaarde geld op een ludieke wijze in de organisatie te steken. Lees het verhaal. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief