Nieuws
Innovatie in bouw: energiezuinigheid en onderhoudsvriendelijkheid populair
8 augustus 2013 - Innovaties gericht op het verbeteren van energiezuinigheid en onderhoudsvriendelijkheid zijn gewild onder partijen in de bouwsector. Gevraagd naar verbeteringen die aansporen om een nieuw product uit te proberen worden ook bouwtijdverkorting en gemak voor eindgebruikers gemiddeld vaak genoemd.
Dit blijkt uit het BouwKennis Jaarrapport 2013/2014.Duurzaamheid populair
Een succesvolle productinnovatie begint met het achterhalen welke kernmerken van een innovatie van belang zijn voor de beoogde doelgroep. Aan marktpartijen is gevraagd wat voor hen naast het meest logische antwoord, prijs/kwaliteitsverbeteringen, redenen zijn om een nieuw product uit te proberen. Het zijn vooral de duurzame eigenschappen die momenteel een belangrijke succesfactor zijn. Gemiddeld noemt 55 procent van de bedrijven verbetering op het gebied van energiebesparing. Een verbetering op het gebied van milieubelasting tijdens de bouw is voor 28 procent een reden om een innovatie te proberen. Cradle-to-Cradle bevindt zich niet in de top-10 maar wordt gemiddeld ook door 22 procent genoemd.
Onderhoudsvriendelijkheid, gemak en bouwtijdverkorting
Onderhoudsvriendelijkheid is de meest genoemde reden om nieuwe producten uit te proberen. Ook dit kernmerk schuurt tegen het thema duurzaamheid aan. Gebruikersgemak voor zowel de gebruiker op de bouwplaats als de eindgebruiker van het gebouw wordt ook vaak genoemd als reden om een nieuw product uit te proberen, evenals bouwtijdverkorting. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief