Nieuws
Experiment creatief bureau zorgt voor ophef
14 augustus 2013 - Het Amsterdamse bureau Buutvrij heeft 40 dagen, zonder van tevoren afgesproken vergoeding, gewerkt voor merken, mensen en instanties. Het idee achter de actie ‘Crisis Schmisis’ was om het financiële risico en daarmee de angst bij opdrachtgevers weg te nemen bij het investeren in creativiteit en innovatie. Achteraf mochten opdrachtgevers zelf de vergoeding bepalen.
Het experiment waarbij de geldkraan letterlijk dicht werd gedraaid, kostte het bureau bijna de kop. Toch is het experiment uiteindelijk een succes geworden. Het leverde het twaalfkoppige bureau 152 potentiele klanten en zes nieuwe opdrachten op. Er was zelfs een groot aantal creatieven van andere bureaus dat kosteloos meehielp. Opmerkelijk was dat het ziekteverzuim bij het team, dat gemiddeld zestien uur per dag werkte, nul procent was.Zeventien aanvragen op eerste dag
"Al op de eerste dag dat het initiatief bekend werd gemaakt, kwamen er zeventien aanvragen binnen. Na veertig dagen stond de teller op ruim 150 opdrachten," aldus Reuben Alexander (34, mede-eigenaar Buutvrij for life). Het twaalfkoppige team van Buutvrij werkte gemiddeld zestien uur per dag om zo veel mogelijk merken, mensen en stichtingen te helpen. Dit resulteerde in een totaal aantal van 33 gepresenteerde campagnes voor organisaties als Oxfam Novib en Tony's Chocolonely, maar ook ongebruikelijke opdrachtgevers als schaatscoach en Olympisch kampioen Bart Veldkamp en een werkloze accountmanager die al meer dan een jaar werk zocht. Zij heeft inmiddels een nieuwe baan.
Angstig afwachten werkt averechts
De filosofie achter het 'Crisis Schmisis' experiment vindt zijn basis in de heersende angstcultuur gevoed door de crisis. Hierdoor wordt er steeds minder geïnvesteerd in nieuwe ideeën en initiatieven waardoor innovatie achterblijft. Deze angst en terughoudendheid hebben een averechts effect op herstel van de crisis. Buutvrij wilde het gevoel van angst omzetten in vertrouwen. Doordat het bureau hun creatieve vermogens zonder vergoeding aanbood, liepen bedrijven namelijk geen risico en hadden ze niets te verliezen. "Hiermee vertrouwden we op onze creativiteit, waardoor de opdrachtgever dat ook ging doen," aldus Alexander. "Nu staan ze weer open voor het soort innovatieve en originele ideeën waar Nederland in uitblinkt en waar consumenten in steeds hogere mate gevoelig voor zijn. Dat is echt heel goed nieuws."
Concurrentie helpt mee
Op de korte termijn bleek de actie desastreus. Er werd twee en een halve maand vrijwel geen euro verdiend, wat het bureau bijna fataal werd. Uiteindelijk vindt er nu toch een omslag plaats. Zes grote nieuwe klanten hebben inmiddels betaalde opdrachten bij Buutvrij neergelegd en het verhaal van de 40 dagen vastenactie heeft flinke impact gemaakt. Ook is gebleken dat een dergelijke positieve actie het begrip concurrentie doet vervagen; tijdens 'Crisis Schmisis' hebben tientallen creatieven van concurrerende bureaus spontaan meegeholpen.
Felle kritiek vanuit de branche
Naast de hausse aan positieve reacties is er ook felle kritiek geuit op deze manier van werken. Het zou de markt verpesten en lang gevestigde relaties tussen klanten en reclamebureaus aantasten. Er zijn twee kampen binnen de branche ontstaan die fel met elkaar in discussie gaan over dit experiment, de manier van werken en de manier waarop klanten met bureaus om gaan en vice versa.
Een ziekteverzuim van nul procent
Behalve nieuwe klanten en mediawaarde leverde het gewaagde experiment ook een paar bijzondere inzichten op: alle werknemers waren bereid om vrijwillig 6 weken lang 8 uur per dag over te werken zonder daarvoor een beloning te verwachten. Het ziekteverzuim tijdens deze hele periode was 0%.
Terugkerende actie
Het Crisis Schmisis - 40 Dagen Vasten experiment is zo enthousiast ontvangen dat er plannen zijn om er een terugkerende actie van te maken. De precieze invulling van Crisis Schmisis 2014 is nog niet bekend, maar de filosofie blijft ongewijzigd: een crisis los je op door angst en hebzucht in te ruilen voor lef en vertrouwen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief