Nieuws
De belangrijkste CRM succesfactoren
21 augustus 2013 - Veel organisaties hebben in een CRM-oplossing geïnvesteerd. Dit doen ze om meer inzicht te krijgen in hun klantenbestand, maar ook om nieuwe klanten te werven en voorspellingen te maken. Hierbij is het belangrijk dat iedereen op één lijn zit voor wat betreft het inzetten van de oplossing binnen het bedrijf.
CRMWaypoint heeft een aantal praktische tips op een rijtje gezet waar bedrijven aan moeten denken wanneer ze een CRM-implementatie gaan doen.Wat wilt u bereiken?
Zorg dat u goed weet wat de implementatie voor uw organisatie moet gaan doen. Wat wilt u bereiken? Meer efficiëntie, kosten besparen, beter inzicht? Stel een plan op en houd de voortgang bij, zodat helder is wat het oplevert.
Informeren
Nog niet zo lang geleden gebeurde het regelmatig dat het management pas een dag van tevoren werd ingelicht over een implementatie. Het is juist erg belangrijk om medewerkers en management te betrekken bij het voortraject, zodat iedereen zich kan voorbereiden op een nieuwe werkwijze. Hier ligt ook een belangrijke taak bij de IT-afdeling en de implementatiepartner. Maak vooraf afspraken, zodat een organisatie duidelijk kan maken wat haar wensen en eisen zijn.
Samenwerking
Essentieel voor een succesvolle CRM-implementatie is de samenwerking met een implementatiepartner. Organisaties kunnen hun verwachtingen kenbaar maken en hier kan bij de implementatie rekening mee worden gehouden. Ook de partner heeft hierin een belangrijke rol. Deze moet de medewerkers informeren over het systeem en zorgen dat ze ermee kunnen werken. Daarnaast moet het management het gebruik stimuleren. In veel organisaties die met een CRM-oplossing werken wordt vaak gezegd: als het niet in het CRM-systeem staat, bestaat het niet. Het moet dus onderdeel worden van het dagelijkse werk.
Gebruik
Als het CRM-systeem gereed is, dan is het van belang dat het gebruik bij de medewerkers wordt gestimuleerd. Geef medewerkers targets en leg uit waarom het belangrijk is om alle klantupdates in het systeem te verwerken. Als iedereen gewend is om het systeem dagelijks te gebruiken en ziet dat ze informatie altijd en overal kunnen delen, dan zal eventuele weerstand snel verdwijnen.
"Het afgelopen jaar zien we dat steeds meer bedrijven CRM in de cloud inzetten," zegt Jan-Willem Schuurman, Senior Account Executive bij CRMWaypoint. "Organisaties tonen meer lef wat dat betreft. Zeker tijdens de crisis zien we dat bedrijven steeds vaker op zoek gaan naar manieren om een beter klantbeeld te krijgen. Ze willen klanten op de juiste manier benaderen en hun interne processen beter stroomlijnen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief