Zzp’er wil af van uurtje factuurtje
12 september 2013 - Inhoudelijke beoordelingen op geleverde prestaties worden steeds crucialer voor zzp’ers. 53 procent van de zzp’ers zegt meer beoordeeld te willen worden op output en niet alleen op het daadwerkelijk aantal gewerkte uren. Deze groep wil dus af van het concept ‘uurtje factuurtje’.
Beoordeling op basis van performance staat voorop, 67 procent wil uitgebreider beoordeeld worden op de kwaliteit van het geleverde werk. 77 procent van de zzp’ers zegt daarnaast beoordeeld te willen worden op soft skills. Dat blijkt uit het onderzoek van
FastFlex onder 617 zzp’ers.
Online beoordelingen
In dit onderzoek zijn de behoeften en struikelblokken van zzp’ers in kaart gebracht. Zzp’ers missen een (online) plek om hun beoordelingen in kaart te brengen voor potentiële opdrachtgevers en dit waardeoordeel mee te nemen naar volgende opdrachten. 76 procent van de zzp’ers zegt hier behoefte aan te hebben. Een goede online borging van de beoordelingen van zzp’ers lijkt daarom noodzakelijk.
Expertise
Jeroen Groothoff, Sales Manager bij FastFlex: "De tijd dat organisaties puur kijken naar het uurtarief van een zzp’er is echt voorbij. Natuurlijk willen bedrijven kosten besparen, maar zij huren zzp’ers met name in vanwege hun expertise en bijdrage aan innovatie. Uit ons onderzoek blijkt dat zzp’ers daar precies hetzelfde over denken. Ook zzp’ers willen afgerekend worden op hun performance. Zij willen zich niet onderscheiden op prijs, maar op kennis, kunde en uitgebreide beoordelingen die verder gaan dan alleen hun hard skills. Een online portal via cloud sourcing, waar zzp’ers hun beoordelingen kunnen plaatsen en potentiële opdrachtgevers deze eenvoudig kunnen inzien, is daarom dringend nodig."
FastFlex schreef een whitepaper over de toekomst van flexibele inhuur, waarin ook andere onderzoeksresultaten naar voren komen en de mogelijkheden van een online portal besproken worden.
Doorsturen |
7 |
Nieuwsbrief Reacties
Joos Geerts 12-09-2013 10:47 |
Een portal voor het plaatsen van beoordelingen zou ook heel geschikt zijn voor dienstverlenende bedrijven. Het gaat steeds vaker om verbinding tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, waarbij kostenbesparing uiteraard een belangrijke factor blijft, maar dat is niet het enige waarom een contract ontstaat. Met een online platform waarop zichtbaar is wat een dienstverlenend bedrijf en zzp'ers doen komt de verbinding tussen klant en opdrachtnemer goed in beeld.
|
Sanne van Buma 12-09-2013 11:11 |
Ik denk dat Jeroen Groothoff het bij het optimistische eind heeft. De banale, realistische versie is dat bedrijven zzp-ers inhuren omdat dit kostenbesparend is: geen verplichtingen, vrijheid, blijheid. Inhurende bedrijven geven wellicht sociaal gewenste antwoorden, omdat de andere antwoorden hun imago kunnen schaden. Er gewoon voor uitkomen dat het crisis is en dat het water je aan de lippen staat, is nu eenmaal 'not done' en wat mij betreft zoooo 2012..
|
Errol van Engelen 12-09-2013 12:53 |
De groep zzp-ers (ik noem hen liever freelancers) is natuurlijk wel erg groot. Evenwel geeft dit artikel aan dat steeds meer freelancers prestatiegericht willen werken. Ben benieuwd wat de cijfers zijn voor commerciele consultants.
Performancegericht werken heeft zowel voor- als nadelen. Eerst de voordelen: de reputatie van de freelancer stijgt en daardoor mogelijk ook zijn inkomsten. Voordeel voor de klant is dat hij de performance krijgt die van tevoren is afgesproken.
Er zijn ook wel nadelen. Het gaat hierbij niet alleen om financieel nadeel, maar ook reputatie schade. Stel dat de diepere achtergronden van een opdracht vaag zijn. Dan hebben zowel opdrachtnemer als opdrachtgever achteraf een probleem.
Zelf ben ik wel voorstander van performancegericht werken. Het kwalificeren van een mogelijke opdracht (due diligence) doe ik dan zo helder mogelijk. Als er een onduidelijk of niet-haalbaar doel is, dan haak ik af. In het verleden al een aantal keren meegemaakt dat het dan minder goed afloopt. Zeg dus niet te gauw 'ja'.
|
Niels Huismans 12-09-2013 20:11 |
@sanne
Ik denk niet dat kostenbesparing de banale reden is van het inhuren van externe professionals. Uiteraard speelt bijj veel bedrijven kostenreductie een prominente rol echter zie ik ook in de markt dat bedrijven best wel willen betalen van schaarste kennis en hooggekwalificeerde professionals. De meer generalistische functies staan mbt tarief inderdaad meer onder druk.
|
Nico 16-09-2013 06:30 |
Ik sluit me eigenlijk zowel bij de mening van Niels als van Nicole aan in deze. Ik denk dat er best veel bedrijven zijn die nog bereidt zijn om flink te betalen voor specifieke expertise. Toch merk ik ook wel dat naast de tarieven ook het takenpakket onder druk komt te staan van de externe. Er worden meer zaken van hem/haar verwacht dan voorheen. Toch denk ik dat dit niet anders is dan de druk die er op de interne medewerkers rust. Ook die salarissen en takenpakket staan onder druk.
|
Errol van Engelen 16-09-2013 08:21 |
@Nico @Nicole
Zelf merk ik ook dat het takenpakket steeds breder wordt. Deze trend zie ik ook bij mensen in vaste dienst.
De oorzaak hiervan is denk ik dat de bedrijven minder budget beschikbaar hebben dan voor de crisis en men bijv. 6 mensen het werk laat uitvoeren dat voorheen door tien man werd gedaan.
De enige manier om te ontsnappen aan deze rat race is toch het beschikken over specifieke kennis. Algemene rollen als project manager worden so wie so meer uitgevoerd door vaste mensen dan door freelancers.
Om die reden moeten freelancers steeds meer onderscheidend vermogen aan kunnen tonen om een goed betaalde opdracht te kunnen krijgen. Je CV aanpassen op toegevoegde waarde is het begin.
|
Nicole van Bergen 13-09-2013 06:50 |
Ik zie inderdaad ook dat kostenreducties bij alle bedrijven aan de orde van de dag zijn. Veel bedrijven moeten gewoon 20% snijden in de kosten waarbij personeelskosten al snel hiervoor aangewend worden. Zeker ook de externe mensen. tariefsacties zijn dan ook aan de orde van de dag. Echter zie ik ook wel dat er in de markt mensen gespaard worden bij deze acties. Professionals die als externe op cruciale plaatsen van de organisatie zitten of die echt zeer specifieke kennis hebben.
Toch ben ik van mening dat bedrijven te veel het tariefaspect als belangrijkste criteria zien.
Daarnaast merk ik dat bedrijven ook steeds meer gaan eisen van profesionals. Dus ze moeten meer werkzaamheden doen in bijv. scrum teams. Dus een ontwikkelaar moet ineens ook taken van een architect overnemen.
Merken jullie dit ook?
|