Nieuws
Crowdfunding biedt bouwkolom grote kansen
23 september 2013 - Doordat banken de geldkraan dichtdraaien wordt het lastiger voor bouwers om de financiering van een project op traditionele wijze rond te krijgen. Er wordt daarom steeds vaker naar nieuwe methoden om geld op te halen gezocht.
Eén van de methoden die hierbij meer en meer aandacht krijgt, is crowdfunding. BouwKennis onderzocht de houding van de bouw over deze nieuwe financieringsvorm en hoe kansrijk crowdfunding is in de zoektocht naar ‘nieuw geld’.Crowdfunding
Crowdfunding betekent bij bedrijven en individuen geld inzamelen om een nieuw project, een nieuw product of een nieuwe onderneming te starten. Het fenomeen ontstond rond 2004 in Amerika en waaide zo’n vier jaar geleden over naar West-Europa. In Nederland zijn halverwege 2010 de eerste crowdfundingplatforms ontstaan. Sindsdien is het snel gegaan. De aanhoudende economische crisis heeft hier ongetwijfeld invloed op. Door de teruglopende investeringen van banken zoeken veel ondernemers naar financiering buiten reguliere kanalen om. Crowdfunding verloopt zonder financiële intermediairs, maar zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers. Voor de bouwkolom is dit mogelijk een uitkomst, want juist deze sector heeft sterk te lijden onder de strengere financieringsregels van banken.
Crowdfunding bouw nog in kinderschoenen
Crowdfunding is in de bouw nog relatief onbekend. Slechts 6 procent is in (zeer) sterke mate bekend met de term. Gemiddeld eenderde van de bedrijven kent deze term in enige mate, terwijl zes op de tien niet weet wat er met crowdfunding bedoeld wordt. Architecten zijn een positieve uitschieter.
Het percentage marktpartijen dat ervaring heeft opgedaan met crowdfunding is daarnaast op één hand te tellen. Na een omschrijving geeft slechts vier procent aan ooit betrokken te zijn geweest bij een crowdfundingproject. Architecten zijn hierbij wederom koploper. Hierbij past wel de kanttekening dat een aanzienlijk deel van de architecten die ervaring heeft opgedaan in het buitenland. Sommige projecten waaraan architecten meewerkten zijn bovendien (nog) niet uitgevoerd.
Pionieren en ervaring opdoen
De bekendheid met de term crowdfunding is momenteel laag. Dat is niet zo gek, gezien de nieuwigheid van deze financieringsvorm. Wanneer gekeken wordt naar de ontwikkeling die crowdfunding de afgelopen jaren in Nederland heeft doorgemaakt, ziet de toekomst er echter zonnig uit. Volgens crowdfundingwatchers Van Douw en Koren werd er in 2012 in Nederland voor veertien miljoen via crowdfunding gefinancierd. Dat is een fikse groei ten opzichte van 2011 en 2010, toen respectievelijk 2,5 miljoen en 0,5 miljoen werd opgehaald.
De afgelopen jaren stonden wat dat betreft vooral in het teken van pionieren, ervaring opdoen en op zoek gaan naar alternatieve financieringsmethoden waarmee bouwprojecten toch doorgang kunnen vinden. Op basis van de ontwikkeling sinds 2010 mag worden verwacht dat crowdfunding de komende jaren zal groeien. De praktijk moet uitwijzen hoe groot deze groei zal zijn.
Inspelen op emoties
Op basis van de verwachtingen van marktpartijen in de bouw zelf, zal crowdfunding met zowel consumenten als bouwbedrijven zelf als geldschieters in de nabije toekomst nog niet in het leeuwendeel van de projecten plaatsvinden. Maar men ziet tegelijkertijd in dat deze vorm van financiering nog niet is uitgegroeid en wel degelijk kansen biedt. Hoe de groei uiteindelijk zal verlopen, is sterk afhankelijk van diverse variabelen, waaronder het succes van de eerste projecten, de bereidwilligheid van consumenten en het verdere verloop van de economie.
Voorwaarden en mogelijkheden
Bedrijven die aan de slag willen gaan met het thema crowdfunding, hebben een grotere kans van slagen als ze hierbij leren van de succesverhalen die er al bestaan. Om de crowd succesvol in te zetten moet je bovendien voldoen aan enkele voorwaarden. Op 24 oktober staat er weer een BouwKennis BusinessClub bijeenkomst op de planning. Tijdens deze tweede bijeenkomst zal crowdfundingexpert Ronald Kleverlaan alle geheimen rondom crowdfunding uit de doeken doen. Het programma bevat daarnaast een presentatie over de productie- en prognosecijfers door econoom en sociaal geograaf Walter Manshanden van TNO en een presentatie over de trends in de bouwmarketing door Remco Tuns, hoofdredacteur van BouwKennis. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief