Nieuws
E-commerce groeit drie miljard komende twee jaar
24 september 2013 - Nederlanders besteden gemiddeld drie en een half uur per dag aan het surfen op internet vanaf hun computer; twee uur vanaf hun smartphones en drie uur vanaf hun tablets. Dat verandert meteen hun online koopgedrag.
Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek wat in opdracht van PayPal is uitgevoerd door IPSOS naar het online koopgedrag van de Nederlandse consument.Online activiteiten
Meer interessante uitkomsten van dit onderzoek zijn:
• Naast het checken van e-mail, is online winkelen tegenwoordig dé online activiteit die alle generatie Nederlanders met elkaar verbindt. 68 procent van de ondervraagden tussen de achttien en 54 jaar heeft in 2012 wel iets op internet gekocht. Hieruit blijkt dat de groei in het online shoppen nog altijd doorzet.
• De e-commerce markt zal naar verwachting stijgen van bijna tien miljard tot dertien miljard euro in 2015. De grootste groei zal liggen bij de online verkoop van voedsel en drank, maar daarvoor moet de consument nog wel de omslag maken naar online boodschappen doen: momenteel zijn vervoersbewijzen zoals vliegtickets de meest voorkomende online aankoop.
• De m-commerce voorspelling toont een belangrijke groei: van 0,5 miljard nu tot bijna 1,5 miljard euro in 2015, waarbij jaarlijks een steeds sterkere groei valt waar te nemen. M-commerce is een groeiende subsector van e-commerce en omvat de aankopen die gedaan worden via mobiel of tablet. De tablet wordt over het algemeen aangenamer bevonden voor online aankopen, omdat smartphones toch vaak een te kleine schermgrootte hebben.
• Bijna één derde van de Nederlandse consumenten doet aan grensoverschrijdend winkelen. Zij bezoeken de buitenlandse websites voornamelijk vanwege een bredere of andere selectie producten en concurrerende prijsstelling.
Nederlandse omslag naar de ‘Online Commercie’
68 procent van de Nederlandse consumenten heeft in 2012 wel eens online gewinkeld. Genoemde redenen voor deze omslag naar online winkelen zijn: online winkelen is handiger en gemakkelijker (37 procent), producten voor lagere prijzen (twaalf procent) en dat specifieke aankopen alleen online kunnen worden gedaan, zoals bijvoorbeeld sommige reizen (tien procent).
Op dit moment heeft de reisbranche het grootste aandeel op de online markt. De groei ligt daarentegen juist ligt bij ‘eten en drinken’. De weinige Nederlandse consumenten die online winkelen (nog) vermijden, verklaren hun gedrag door te zeggen dat ze liever ‘in-store’ winkelen (72 procent), dat ze liever niet op hun bestelling willen wachten (38 procent), bang zijn voor extra kosten (vijftien procent) of ze vertrouwen het doen van online betalingen niet (dertien procent).
De desktop staat nog steeds op de eerste plaats als het gaat om hoe er op internet wordt gesurft. Maar meer dan de helft van de Nederlandse consumenten zegt ook in het afgelopen jaar een ander apparaat te hebben gebruikt om mee te internetten: 58 procent met een smartphone, 65 procent met een tablet.
Checken van E-mail (90 procent), bankzaken (72 procent) en online winkelen (57 procent) worden het meest gedaan vanaf de vaste computer. Online winkelen wordt, na de vaste computer (57 procent), het meest gedaan met de tablet (achttien procent).
De tablet wordt het meest gebruikt voor het lezen van het nieuws (54 procent) of e-mails (51 procent), voor entertainment (live streaming 35 procent en podcasts luisteren 22 procent) en winkelen (achttien procent).
De smartphone is juist weer favoriet voor sociale netwerken (54 procent), het checken van de sport uitslagen (27 procent) en instant messaging (27 procent). Het is duidelijk dat de smartphone een individualistischer apparaat is, waarmee het sociale en persoonlijke leven wordt georganiseerd. De smartphone kan worden beschouwd als een uitbreiding van de persoon zelf terwijl de desktop er is voor het beheren van zaken van de hele familie.
Onderzoeksmethode
In opdracht van PayPal deed IPSOS onderzoek naar het online gedrag van Nederlandse mannen en vrouwen. Het onderzoek vond plaats in maart 2013 onder 799 deelnemers vanaf achttien jaar. De deelnemers aan het onderzoek waren representatief voor de Nederlandse bevolking. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief