Nieuws
Restaurantbezoeker is gewoontedier
8 oktober 2013 - Van de consumenten zoekt 54 procent voorafgaand aan een restaurantbezoek informatie over het restaurant. Voor het grootste gedeelte gaat het om informatie via familie en vrienden (66 procent), maar ook vergelijkingssites (39 procent) en recensies in dagbladen (32 procent) spelen als informatiebron een belangrijke rol bij de keuze van een te bezoeken restaurant.
Bovendien leest 71 procent van de consumenten met enige regelmaat reviews van andere restaurantbezoekers, ongeacht of men een restaurantbezoek heeft gepland. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van de Persgroep Advertising door Newcom Research & Consultancy. Het onderzoek toont aan dat consumenten vaak kiezen voor vertrouwde restaurants die al eerder zijn bezocht. Bovendien zoekt meer dan de helft informatie over de betreffende eetgelegenheid voorafgaand aan het bezoek. Aan het onderzoek deden ruim 2.300 consumenten mee.Herhaalbezoek is hoog
Opvallend is dat 40 procent van de consumenten aangeeft dat ze het liefst uit eten gaan bij een eetgelegenheid waar ze al eerder zijn geweest. Als we echter kijken naar het daadwerkelijk gedrag dan blijkt dit aandeel aanzienlijk hoger: maar liefst 75 procent van het restaurantbezoek is herhaalbezoek. Vooral bij fastfood zaken is het herhaalbezoek hoog (89 procent). Bij brasseries is met 69 procent het herhaalbezoek relatief gezien het minst frequent, maar nog steeds erg hoog.
Typeringen restaurantbezoekers
Het afgelopen jaar heeft veertien procent van de consumenten geen restaurant bezocht, 44 procent heeft een tot vijf keer een restaurant bezocht (low users) en twintig procent deed dat zes tot tien keer (medium users). De heavy users (22 procent) hebben meer dan tien keer een restaurant bezocht in het afgelopen jaar. Heavy users zijn jonger, geven per persoon meer geld uit, zoeken van te voren actief informatie over het restaurant, zijn welvarend en hebben veelal geen kinderen. Ook zijn dit opvallend vaak krantenlezers. Heavy users zijn vooral te vinden onder Trouw- en Paroollezers. Zij geven relatief veel geld uit wanneer zij uit eten gaan. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief