Nieuws
65-plusser geeft e-commerce enorme boost
9 oktober 2013 - Senioren die online actief zijn - de zogenoemde Silver Surfers - vormen de snelst groeiende klantengroep voor e-commerce. In Nederland stegen de online aankopen van 65-plussers al 140 procent ten opzichte van begin 2012.
Dat stelt Klarna naar aanleiding van eigen data. Het bedrijf analyseerde het online aankoopgedrag van 65-plussers. De toename van het aantal online aankopen stijgt twee keer sneller dan het geval is bij klantgroepen in overige leeftijdscategorieën.Silver Surfer shopt vooral in de middag
Opvallende uitkomst van analyse van conversiecijfers door Klarna is dat de 65-plussers vooral overdag winkelen. Meer dan 50 procent winkelt tussen 12:00 en 18:00 uur. Daarmee wijken zij af van de overige online shoppers die op weekdagen vooral in de vooravond winkelen. Ook opvallend en afwijkend van overige klantgroepen is dat de aankopen door deze Silver Surfers bijna even vaak gedaan wordt door mannen als vrouwen. Onder de jongere kopers met Klarna is ruim 70 procent vrouw.
Top drie
Top drie populaire shoppingcategorieën onder de oudere online shoppers:
1. Vrijetijds- & Sportartikelen
2. Kleding & Schoenen
3. Huis & Tuin
Onderschat de online koopkracht van senioren niet
Senioren zijn voor e-tailers van groot belang omdat binnen dat segment nog veel online groei zit: het gebruik van internet neemt onder hen nog toe, e-commerce neemt veel sneller toe dan in andere segmenten en de groep zelf wordt steeds groter. Henrik Nilsmo, Country Manager Nederland van Klarna: "Veel ondernemers moeten nog ontdekken welk enorm potentieel achter deze grote groep online consumenten schuilt. E-commerce is perfect voor hen omdat online shoppen zoveel gemak biedt. Het is geweldig om te zien dat de Silver Surfers in grote getale gebruik gaan maken van de mogelijkheden van internet. Het voordeel werkt bovendien naar beide kanten: e-tailers krijgen steeds beter toegang tot deze grote groep klanten en de consumenten zelf profiteren van het gemak en de keuze." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief