Nieuws
Nederlandse retail ook in 2014 op de proef gesteld
18 oktober 2013 - De Nederlandse retail staat ook in 2014 nog onder druk. De structurele factoren die de retail beïnvloeden - zoals het besteedbaar inkomen, de koopbereidheid van consumenten en de werkloosheid - tonen op korte termijn nog geen verbetering.
Grote volumedalingen zoals in 2012 en 2013 zullen er niet zijn, maar in 2014 is zeker ook nog geen sprake van groei. Over geheel 2013 wordt voor de retail sector een volumedaling van vier procent verwacht en in 2014 een krimp van twee procent. Dit concludeert ABN AMRO in haar Prognose Retail 2014.Zwaar jaar voor consumentenelektronica
Woonwinkels en doe-het-zelf zaken zien het tempo van de omzetdalingen afnemen. Deze trend zet volgens ABN AMRO in 2014 door. In 2013 verwacht zij voor doe-het-zelf zaken en woonwinkels een volumedaling van achtereenvolgens negen en acht procent. In 2014 komt de verwachte daling voor beide branches uit op vijf procent. Terwijl de consumentenelektronica de volumes in voorgaande jaren op peil kon houden door in de prijzen te snijden, verwacht ABN AMRO dat de volumedaling in 2013 oploopt naar negen procent. Dit is een scherp contrast met de geringe daling van 0,1 procent over 2012. In 2014 vlakt de daling naar verwachting af naar zes procent .
Kleding- en schoenzaken presteren onder de trend
Zowel kleding- als schoenzaken beleefden dit jaar geen goede start onder invloed van een koude lente. Vooral schoenwinkels liepen hierdoor achterstand op en presteren in 2013 onder de trend, met een verwachte volumedaling van negen procent. Ook kledingzaken worden naar verwachting geconfronteerd met een grotere daling van het volume dan in voorgaande jaren. Deze bedraagt naar verwachting vijf procent. In 2014 remt de ingezette daling af en komt deze naar verwachting uit op vier procent voor schoenwinkels en 3,5 procent voor kledingzaken.
Negen procent omzetgroei online retail
Bij supermarkten komt de groei in 2013 vrijwel tot stilstand en kan die licht negatief uitvallen. In 2009 - op het dieptepunt van de crisis - was dit ook het geval. Toch verwacht ABN AMRO dat een daling van het volume in 2013 net zal worden voorkomen en per saldo sprake is van een nulgroei. Ook in 2014 zal de groei achterblijven. Een daling van het volume zal voorkomen worden en per saldo zal er over 2014 sprake zijn van een lichte groei tot 0,5 procent. Hoewel drogisterijen in 2013 eveneens een nulgroei kenden, zullen zij in 2014 weer een licht positief resultaat van ongeveer één procent boeken. De grootste positieve uitschieter is de online retail. Hoewel het groeitempo iets afneemt, stijgt de omzet in 2013 nog steeds met negen procent. Ook in 2014 verwacht ABN AMRO dat de omzetgroei rond de negen procent zal uitkomen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief