Nieuws
Klussen concurreren met vakantie en nieuwe auto
7 november 2013 - Bijna 70 procent van de Nederlandse huishoudens heeft klusplannen voor de komende twee jaar. Niet alle klusplannen zijn echter even hard. Bij een financiële tegenvaller zijn het vervangen van de badkamer, het toilet of de keukenklussen die worden uitgesteld.
Schilderwerk en het vervangen van de cv-ketel zijn hier veel minder gevoelig voor. In de strijd om de euro van de klussende consument gaat het echter niet alleen tussen klussen onderling. Klusgedrag concurreert onder andere met een vakantie of een grote reis. Dit geldt met name voor jongeren (tot 30 jaar). Dit blijkt uit het WoonKennis Jaarrapport 2013/2014.Klusgedrag van de Nederlandse consument
31 procent van de Nederlandse huishoudens heeft de komende twee jaar geen klusplannen. De voornaamste reden hiervoor is dat zij het klussen niet nodig vinden, omdat alles aan de woning in orde of net verbouwd is (68 procent). Van de respondenten die wel van plan zijn om in de komende twee jaar klussen uit te voeren is zowel binnen (25 procent) als buiten schilderen (zeventien procent) het populairst. Met name de gesettelden (30- tot 54-jarigen) en medioren (55 tot 69 jarigen) hebben plannen om het huis van binnen te schilderen. De reden om deze klussen uit te voeren is voornamelijk onderhoud gerelateerd gevolgd door het vergroten van het woongenot.
Concurrerende uitgaven
Klusplannen hoeven niet altijd te leiden tot daadwerkelijk uitgevoerde klussen. Consumenten hebben maar een beperkt budget, dat ook vaak nog moet concurreren met alternatieve bestedingen. Zo staan klusuitgaven in directe concurrentie met bijvoorbeeld het kopen van een nieuwe auto of meubels. Dit is in licht van de crisis en de hierdoor dalende koopkracht van de afgelopen jaren urgenter dan ooit. Bij jongeren (tot 30 jaar) is vooral een vakantie of een grote reis (24 procent) een concurrent voor klussen. Sowieso zijn jongeren meer nog dan de andere leeftijdsgroepen gevoelig voor andere consumptievormen dan klussen. Over het algemeen kan worden gesteld dat een vakantie de grootste concurrerende uitgavenpost is van klussen, gevolgd door de aankoop van een nieuwe auto en nieuwe meubels.
Financiële tegenvallers
Aan de consumenten met klusplannen is gevraagd welke geplande klussen zij zouden laten vallen bij een financiële tegenvaller. Hiermee is de hardheid van een kluswens gemeten. Klusplannen zoals schilderwerk, zowel binnen als buiten, en behangen worden niet snel uitgesteld. Deze klussen hoeven niet per se erg duur te zijn, wat mogelijk verklaart dat men deze klussen niet snel uitstelt. Ook het plaatsen van de cv-ketel, dakonderhoud en voeg- en pleisterwerk zijn plannen die huishoudens niet snel schrappen na een financiële tegenvaller. Uitstel kan namelijk alleen maar meer kosten met zich meebrengen. Het vervangen van de badkamer, het toilet of de keuken zijn klussen die de respondenten wel laten vallen bij een financiële tegenvaller.
Benut kansen
Veel partijen in de bouwketen houden in hun marketingbeleid nog geen rekening met de keuzes waar consumenten voor staan. Zonde, want kansen blijven zo liggen. Consumenten kiezen voor verbouwen boven verhuizen. In de komende jaren liggen er daarom vooral kansen op de renovatiemarkt. Maar ook hier zetten consumenten hun renovatieplannen af tegen bijvoorbeeld een nieuwe auto of een verre reis. Aan bouwers daarom de taak om de consument te verleiden tot een investering in de eigen woning. Bedrijven die hier werk van maken en de consument over weten te halen, kunnen hun eigen markt en hun toekomstperspectief sterk uitbreiden. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief