Nieuws
‘Verdwijnt er geld door IBAN?’
13 november 2013 - Op 1 februari 2014 gaan consumenten én organisaties over op een nieuw rekeningnummer: IBAN. Het gebruik van IBAN brengt veranderingen en vernieuwingen met zich mee. Voor bedrijven veel meer dan voor consumenten. Deze veranderingen hebben impact op de bestaande administratie, software en systemen.
Deze moeten op tijd (voor 1 februari 2014) worden aangepast. De omvang en de impact van deze veranderingen hebben in de keten betrekking op vier partijen: consumenten, organisaties, banken en softwareleveranciers. Alle vier partijen vormen samen een keten van betaaltransacties. De komst van SEPA is gericht op het eenvoudiger maken en sneller afhandelen van betalingen binnen de 33 aangesloten landen. Ook het bieden van een betere bescherming van de consument is een belangrijke vernieuwing die SEPA met zich mee brengt. Kortom, een toekomst waarin het economisch verkeer tussen partijen makkelijker en sneller verloopt binnen één grote economische markt.Vernieuwingen brengen ook risico’s met zich mee
Veranderingen én vernieuwingen leiden echter ook tot risico’s. Deze risico’s ontstaan doordat organisaties hun interne administratieve systemen, software en systemen moeten aanpassen en processen tussen organisaties nog niet optimaal zijn afgestemd.
Risico’s die er, in het uiterste geval, toe leiden dat betaaltransacties niet kunnen worden uitgevoerd. Dit vraagt om voldoende overzicht op en inzicht in de impact die de nieuwe eisen en richtlijnen stellen aan de bestaande administratieve organisatie, software en systemen. Er is één credo dat leidend is voor het succes of falen van SEPA : ‘the devil is in the detail’.
Uitdaging : hoe zorgt u voor de juiste focus bij uw SEPA implementatie?
Voor de consument is vertrouwen de sleutel. De consument gaat ervan uit dat alle betrokken partijen (banken, organisaties en softwareleveranciers) er alles aan hebben gedaan om risico’s tot het absolute minimum te beperken. Echter, SEPA brengt ook met zich mee dat de rollen, verantwoordelijkheden én de zorgplicht van de betrokken partijen vervagen.
Waargebeurd verhaal: 'IBAN zorgt ervoor dat geld verdwijnt'
Een consument huurt een auto en toont zijn bankpas aan de baliemedewerker. Deze neemt het rekeningnummer over, dat automatisch wordt omgezet naar IBAN. De consument levert drie dagen de auto weer in bij de verhuurder en verwacht dat binnen enkele dagen zijn borg minus kosten terug wordt geboekt op zijn rekening. Dat gebeurt echter niet. De baliemedewerker belt de bank. Deze weet echter niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en verwijst naar de softwareleverancier. Deze weet ook niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en verwijst de baliemedewerker om contact met het hoofdkantoor op te nemen. De collega’s van het hoofdkantoor nemen de zaak hoog op, maar bereiken na vier dagen geen vooruitgang. Niemand weet wat de oorzaak is. Het probleem is wel duidelijk. De consument heeft zijn borg nog steeds niet terug en op het hoofdkantoor is men erachter gekomen dat de conversie van het ‘oude’ rekeningnummer naar IBAN niet goed is verlopen. Het systeem heeft een verkeerd IBAN-nummer omgezet. De borg is op rekening van een onbekende rekeninghouder overgemaakt. Het hoofdkantoor belt naar de bank, maar deze geeft aan niets te kunnen omdat de houder van het IBAN-nummer bij een andere bank bankiert. De andere bank zegt ook niets te kunnen doen, omdat men geen persoonsgegevens mag uitwisselen in verband met de Wet op de Privacy.
Ultimo: de consument heeft zijn borg na vier weken nog niet terug ontvangen. De baliemedewerker weet niet wat te doen en wacht op ondersteuning van het hoofdkantoor. Beide banken zeggen niets te kunnen doen in verband met de wet op de privacy…..
Risico's inzichtelijk maken
Hoe kunt u dit soort risico’s voorkomen? De uitdaging is natuurlijk om zowel de risico’s inzichtelijk te maken binnen de eigen organisatie als ook tussen organisaties, banken en softwareleveranciers. Gezien de definitieve overgang naar IBAN op 1 februari 2014 helpt dit inzicht ook om op tijd deze problemen op te lossen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief