Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Groot middenbedrijf is beter op innovatie toegerust

14 november 2013 - Het aandeel innovatieve MKB-bedrijven is in 2013 sterk afgenomen in vergelijking met het jaar ervoor. Voor volgend jaar zijn ondernemers van plan extra in innovatie te investeren. De daling dit jaar heeft vooral plaatsgevonden binnen het kleinbedrijf.

In het grote middenbedrijf is slechts sprake van een beperkte daling. Deze bedrijven, met een omvang van 100 tot 250 werkzame personen, zijn beter op innovatie toegerust. Dit blijkt uit het jaarlijks onderzoek van Panteia/EIM naar de mate van innovatie binnen het MKB.

Alle sectoren kampen met afname innovatie
In vrijwel alle sectoren is het aandeel innovatieve MKB-bedrijven afgenomen, het sterkst in de horeca, de autosector, de transportsector, de overige dienstverlening en de voedings- en genotmiddelenindustrie. Een groot deel van de bedrijven in deze sectoren is vooral bezig met overleven en minder met innoveren. Dit verklaart ook deels waarom het aandeel innovatieve ondernemers in het kleinbedrijf (tot tien werkzame personen) sterker daalt dan in het middenbedrijf (tien tot 100 werkzame personen). Het kleinbedrijf is namelijk relatief sterk vertegenwoordigd in deze sectoren.

Groot middenbedrijf aanmerkelijk innovatiever dan kleinbedrijf
Voor het eerst is dit jaar ook gekeken naar de innovativiteit in het groot middenbedrijf (100 tot 250 werkzame personen). Binnen het groot middenbedrijf wordt beduidend meer aan innovatie gedaan dan bij kleinere bedrijven. Dit komt omdat deze ondernemingen over het algemeen meer geld en mensen tot hun beschikking hebben. Daarnaast kan er aan verschillende projecten tegelijk worden gewerkt worden, waardoor er meer mogelijkheden voor risicospreiding zijn. Ook worden in innovatie projecten, veel vaker dan bij bedrijven van geringer omvang, speciale medewerkers ingezet.

Ondernemers willen volgend jaar extra investeren in innovatie
In tijden waarin de economische groei tegenvalt verwachten ondernemers duidelijk minder aan innovatie uit te geven dan in tijden van hoge economische groei. Afgaande op de voornemens van ondernemers, mogen we voor komend jaar vooral een sterke toename van de uitgaven aan innovatie verwachten in de chemische, rubber- en kunststofindustrie, de communicatiesector en de financiële dienstverlening. In met name de horeca en de overige dienstverlening zijn de vooruitzichten somber.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Gert Staal

14-11-2013 11:33  |  

Veel organisaties zijn zeer slecht toegerust om werkelijk te kunnen innoveren. Groot, midden of kleinbedrijf. Zolang je die capaciteit niet wezenlijk verbetert, zijn veel investeringen en subsidies weggegooid geld.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.