Nieuws
Winkelcriminaliteit nog steeds groot probleem
15 november 2013 - Derving, of het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten, is volgens de Nederlandse retailsector opnieuw gestegen in 2012. Retailers zagen 1,4 procent van hun omzet in rook opgaan door derving.
In concrete cijfers gaat het hierbij om een inkomstenverlies van 1,2 miljard euro, of 159,90 euro per jaar per Nederlands huishouden. Dit is significant hoger dan de gemiddelde wereldwijde kost per huishouden, die 101,5 eurobedraagt.Laag consumentenvertrouwen
Deze cijfers slaan op een totaal omzetcijfer van 85,8 miljard euro in ons land (excl. btw). De totale omzet in de retail is met 0,3 procent zo goed als constant gebleven tegenover 2012. De detailhandel kampt met een laag consumentenvertrouwen als gevolg van het zwakke economische klimaat. In 2012 daalde het BNP in Nederland immers opnieuw, na twee jaar van lichte stijging. Consumenten hebben een lager beschikbaar inkomen maar willen hun levensstandaard toch behouden.
Dat becijferde Euromonitor International voor de Global Retail Theft Barometer, een onafhankelijk wereldwijd onderzoek, gesponsord door Checkpoint Systems. Met deze cijfers doet Nederland het slechter dan buren België en Duitsland.
Opvallend is dat de georganiseerde misdaad toeneemt in ons land. Vaak is het doel daarbij om de gestolen goederen te verkopen, bijvoorbeeld via internet. Vooral doe-het-zelfwinkels en retailers met een gemengd aanbod zijn het slachtoffer van dievenbendes die Nederland doorkruisen.
Makkelijk te verbergen luxegoederen
Sommige producten hebben hogere dervingcijfers dan andere. Volgens de Nederlandse retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Maar ook producten die makkelijk kunnen doorverkocht worden, zijn populair, zoals smartphones, elektrisch gereedschap en parfum. Retailers melden bovendien dat een verontrustend aantal scholieren kleine items, zoals USB-sticks, stelen.
Ook voeding is door het moeilijk economisch klimaat een geliefkoosd doelwit van dieven geworden. Vooral vlees wordt vaak aangehaald als product dat gestolen wordt.
Nederland en de rest van de wereld
In Europa scoort geen enkel land beter dan Duitsland, dat dankzij preventiemaatregelen slechts 1,1 procent verlies lijdt door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Duitsland is ook het enige land in het onderzoek waar de retailers een daling van de winkelcriminaliteit waarnemen. Portugal en het Verenigd Koninkrijk delen een tweede plaats in de Europese ranglijst met 1,2 procent, België en Italië behoren tot het Europese gemiddelde met 1,3 procent. Nederland, Spanje en Frankrijk sluiten het Europese rijtje af met 1,4 procent.
Wereldwijd zagen retailers meer dan 112 miljard dollar (88,75 miljard euro) verloren gaan. Dit komt neer op een mondiaal verlies van 1,4 procent op de omzet van de detailhandel.
Internationaal zijn Mexico en Brazilië (1,6 procent derving) en Argentinië en de Verenigde Staten (1,5 procent) de slechtste leerlingen van de klas. Het kleinste verlies werd dan weer gevonden in Japan (1,0 procent), Australië en Hongkong (elk 1,1 procent). Als men kijkt naar de kosten per huishouden, liggen die het laagst per Chinees gezin, en het hoogst per Amerikaans gezin.
Winkeldiefstal in de lift
Derving heeft verschillende oorzaken. De diefstalbarometer maakt een onderscheid tussen vier categorieën: diefstal door klanten, diefstal door personeel, verlies ten gevolge van administratieve fouten en leveranciersfraude. Wereldwijd werd sinds het begin van de economische crisis een toename in diefstal door klanten en werknemers vastgesteld.
Diefstal door klanten is zowel in Nederland als in onze buurlanden de grootste schadepost binnen derving, maar nergens ligt deze vorm van diefstal proportioneel zo hoog als in ons land (59 procent). Een reden voor dit hoge percentage is het aandeel van de georganiseerde misdaad (twintig procent). Het personeel van Nederlandse retailers is dan weer wel een voorbeeld voor de ons omringende landen: met negentien procent scoort Nederland beter dan haar rechtstreekse buren.
Nederlands winkelpersoneel laat zich het makkelijkst verleiden tot diefstal uit de kassa - vooral in vakantieperiodes, diefstal van producten om door te verkopen of het consumeren van voedsel en drank uit de winkel tijdens pauzes.
Investeren in beveiliging
Nederlandse retailers getuigen dat ze op korte termijn meer zullen investeringen in winkel- en productbeveiliging.
Gevraagd naar de verschillende maatregelen die ze op dit moment nemen, zijn de meest voorkomende antwoorden: het opleiden van winkelpersoneel, het bevestigen van beveiligingselementen aan producten, de plaatsing van elektronische artikelbeveiliging en het plaatsen van producten in afgesloten displays. Daarnaast wordt ook meer en meer gewerkt met camera's en bewaking in burgerkleding om verdacht gedrag op te sporen.
"Een aantal retailers hebben nog een lange weg af te leggen op het vlak van winkeldiefstalpreventie; om hun investeringen in beveiliging maximaal te laten renderen zouden ze hun bestaande maatregelen moeten uitbreiden. Toekomstgerichte retailers gebruiken RFID-oplossingen (Radio Frequency Identification) die bescherming en visibiliteit combineren op productniveau. Dit type van strategisch platform, gecombineerd met investeringen in mensen en processen, opent nieuwe perspectieven om 'out-of-stock'-situaties te reduceren, beschikbaarheid van producten voor consumenten te verbeteren en verkoop te doen toenemen," besluit Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager bij Checkpoint Systems. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief