Nieuws
Gratis software ondanks risico’s toch populair onder ZZP’ers
19 november 2013 - ZZP’ers onderkennen massaal dat het gebruik van gratis consumentgeoriënteerde software voor zakelijke doeleinden risico’s met zich mee brengt. 79 procent van de ZZP’ers is zich ervan bewust dat door het gebruik van dergelijke software bedrijfsgevoelige informatie gedeeld kan worden met derden voor advertentiedoeleinden.
Desondanks wordt deze gratis software door ZZP’ers toch in grote getalen gebruikt, 76 procent zet gratis varianten in voor zakelijk gebruik. Dit blijkt uit onderzoek naar digitaal samenwerken van Woozl onder 400 ondernemers en ZZP’ers.Eigendomsrechten
Veel aanbieders van gratis software nemen in hun algemene voorwaarden op dat ze zich het recht voorbehouden om documenten te gebruiken, reproduceren en te distribueren. Bijna de helft (47 procent) van de ZZP’ers zegt op de hoogte te zijn van dit risico. Naast gratis software gebruikt ook iets meer dan de helft (52 procent) betaalde software om online samen te werken. 36 procent is van mening dat gratis online software niet thuis hoort in de zakelijke markt, 44 procent staat hier neutraal tegenover.
Joost Bolkenstein, Business Unit Manager bij Woozl: "ZZP’ers beginnen zich steeds meer te beseffen dat gratis software niet thuishoort in de zakelijke markt. Dat ze zich bewust zijn van de risico’s is een goede ontwikkeling. Gelukkig maakt de helft van de ZZP’ers al wel gebruik van betaalde software. Hiermee ondervangen ze de risico’s op het gebied van privacy, back-up en eigendomsrechten." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief