Nieuws
Innovatie en internationalisering gaan hand in hand
22 november 2013 - Innovatie en internationalisering gaan vaak hand in hand. Ze versterken elkaar. Enerzijds krijgen bedrijven door innovaties toegang tot nieuwe (buitenlandse) markten. Anderzijds krijgen internationaal actieve bedrijven toegang tot nieuwe kennis en technologieën, wat een positieve impuls heeft op het innovatief vermogen.
Panteia/EIM heeft een verkennend onderzoek gedaan naar deze samenhang binnen het MKB.Samenhang het grootst bij ‘grenzeloos innovatieven’
Binnen het MKB zijn bedrijven naar de mate waarin ze innovatief en internationaal actief zijn, in te delen in vier groepen. Aan de ene kant van het spectrum bevinden zich de bedrijven die op beide terreinen erg actief zijn, de ‘grenzeloos innovatieven’. Aan de andere kant bevinden zich de ‘thuisblijvers’. Zij doen niet aan innovatie noch aan export, import of buitenlandse samenwerking. Daartussen zitten de twee andere groepen. De ene groep onderscheidt zich duidelijk op internationaal gebied (de ‘internationale handelaren’), terwijl de andere groep zich meer focust op het verbeteren en vernieuwen van bedrijfsprocessen (de ‘innovatieve netwerkers’). De ‘grenzeloos innovatieven’ zijn vaak terug te vinden in de sectoren chemische, rubber- en kunststofindustrie, de metaalindustrie en de groothandel. De ‘thuisblijvers’ zijn voor het merendeel vertegenwoordigd in de sectoren bouwnijverheid, horeca en overige dienstverlening.
Onderscheidende kenmerken innovatieve en internationale MKB-bedrijven
Kenmerkend voor de innovatieve en internationaal actieve MKB-bedrijven in vergelijking met andere bedrijven, is dat ze relatief groot zijn (het middenbedrijf is sterk vertegenwoordigd), beter presteren op het gebied van werkgelegenheidsontwikkeling en zich onderscheiden door een innovatieve bedrijfsstrategie. De ondernemers zijn minder behoudend en richten zich vooral op vernieuwingen en het ontdekken en benutten van mogelijkheden in de markt. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief