Nieuws
Sinterklaas minder gestresst door ‘slow online shopping’
29 november 2013 - Sinterklaas doet zijn inkopen dit jaar nog vaker online dan voorgaande jaren, bij steeds meer verschillende webwinkels en begint hier steeds eerder mee.
it past bij de Europese trend: de gezellige, maar vrij stressvolle feestmaandaankopen worden steeds vaker rustig en gepland vanachter een computer, tablet of zelfs smartphone gedaan. Dit stelt Klarna naar aanleiding van eigen gegevens over online aankopen in Nederland en Europa. Hulpsinterklazen hebben merkbaar meer vertrouwen in online shoppen en kennen steeds beter de weg in de digitale winkelstraat. 'Slow online seasons shopping' doet zijn intrede en dat is nu al merkbaar.Vroege start
Consumenten vergelijken voor hun decemberaankopen vaker via vergelijkingssites en kopen vaker op meerdere momenten bij bekende, maar ook minder bekende webshops. In veel Europese landen waar consumenten gebruik kunnen maken van de diensten van Klarna, is merkbaar dat ze de online feestmaandaankopen steeds langer van tevoren doen. Dat Nederlandse hulpsinterklazen dit jaar al vroeg zijn gestart met de inkoop van cadeaus, werd eerder ook al door brancheorganisatie Thuiswinkel.org opgemerkt. Omdat Klarna een achteraf-betaalmogelijkheid biedt in meer dan 15.000 webshops in Duitsland, Nederland, Zweden, Noorwegen, Oostenrijk, Denemarken en Finland, wordt de ‘aankooppiek’ in meerdere landen met elkaar vergeleken. Juist in de decembermaand komt het veel klanten goed uit achteraf te kunnen betalen voor hun aankoop.
Zoeken naar voordeel
Verwacht wordt dat de online Sinterklaasuitgaven dit jaar iets hoger uitvallen dan voorgaande jaren, al weet uiteraard alleen Sinterklaas zelf of dat zo is. In ieder geval raadde het kenniscentrum op het gebied van de huishoudfinanciën NIBUD hulpsinterklazen aan goed prijzen te vergelijken op internet, om zo de online aankopen zo voordelig mogelijk te houden. Aan dat advies lijken Nederlanders zich ook te houden door rustig en weloverwogen te speuren naar goede online aanbiedingen, zo blijkt uit de gestage toename van aankopen.
Gezellige tijd
"Slow online shopping doet zijn intrede. We hebben de indruk dat consumenten vaker online beginnen met hun aankopen, in plaats van eindigen met de paar dingen die lastig in gewone winkels te krijgen zijn," aldus Henrik Nilsmo, Country Manager Nederland van Klarna. "Nederland heeft met Sinterklaas natuurlijk een geheel eigen, uniek feest, maar voor veel andere landen geldt ook dat daar de kerstaankopen echt al zijn begonnen. En met de groeiende populariteit van het hebben van kerstcadeaus onder de boom, zien we dat ook hier in Nederland online kerstaankopen nu al een belangrijke rol spelen. Verschil met voorgaande jaren is de opbouw naar de verkooppiek. Die fase duurt langer. Het afvinken van wensenlijstjes begint kennelijk vaak thuis, met een kop thee bij de kachel, cv of open haard. Eigenlijk alleen maar prettig, want dit is tenslotte een gezellige tijd om thuis met gezin of vrienden door te brengen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief