Bedrijven zijn verkopers spuugzat!
2 december 2013 - Steeds meer bedrijven nemen maatregelen om de storm van verkopers te weren. Met feestdagen en het nieuwe jaar in aantocht worden bedrijven compleet platgebeld met uiteenlopende aanbiedingen. Met name het MKB wil geen tijd verspillen aan verkopers.
Door internet en social media is het voor verkopers eenvoudig om de voor hen belangrijke informatie over bedrijven te achterhalen. Dat de meeste bedrijven totaal niet gediend zijn van deze agressieve vorm van verkoop houdt ze niet tegen. Het te woord staan van verkopers kost tijd. En aan tijd is zeker richting de feestdagen een groot tekort voor veel organisaties.
Koud bellen
Ondanks dat het bedrijfsleven er totaal niet op zit te wachten bellen nog dagelijks duizenden verkopers 40 tot 60 bedrijven per dag om iets te verkopen. "De telefoon is de makkelijkste manier om iemand snel en direct te bereiken, het koud bellen zonder contactgegevens heeft volgens ons minder zin. Het is beter om eerst na te gaan wie u wilt spreken," zegt Kor de Boer, Directeur
SalesProfs. E-mail en post zijn eenvoudig te negeren maar als de telefoon gaat zal elk bedrijf zo snel mogelijk opnemen, het kan immers een klant of prospect zijn. Interswitch: "Als bedrijf wilt u 100 procent bereikbaar zijn voor klanten. Het te woord staan van telefonische verkoop kost tijd en energie, én houdt een lijn bezet waarop een klant op dat moment niet binnen kan komen."
Doorsturen |
6 |
Nieuwsbrief Reacties
Edwin Vlems 2-12-2013 10:51 |
Tegenwoordig begint 70% van de koopprocessen bij Google, als verkopers zorgen dat ze daar gevonden worden (door hun kennis online te delen) staan ze weer vooraan het inkoopproces in plaats van dat ze zinloos bellen.
|
Chris Berenbak 2-12-2013 11:40 |
En wat raadt Sales Profs dan aan? Niet meer zakelijk (koud) bellen i.v.m. hoge irritatiefactor respondenten...? Of daar maling aan hebben en gewoon blijven bellen?
Vlgs mij is en was deze situatie al tientallen jaren zo. Heb er aardig wat ervaring mee als (voormalig) kopieermachineverkoper
|
Cora 2-12-2013 12:31 |
Ook ik heb er aardig wat ervaring mee omdat ik al 10 jaar op mijn werk de telefoon aan neem. Met grote regelmaat heb ik verkopers aan de lijn die direct vragen naar de directeur (immers, zijn naam staat in het handelsregister vermeld dus dat is de enige voor de verkoper bekende naam bij ons bedrijf) met aanbiedingen die voor ons helemaal niet relevant zijn. En met GROTE REGELMAAT wordt zo'n verkoper direct onbeschoft als ik (altijd vriendelijk, altijd op een normale beleefde mannier) aangeef dat er geen interesse / relevantie is. Een situatie waarvan ik mij al 10 jaar af vraag waarom verkopers het idee hebben dat dit (bel) gedrag enig nut heeft. Leg mij dat maar eens uit.
|
roger 2-12-2013 12:34 |
Je verkoopt pas wat als je problemen oplost, die je wel eerst in kaart moeten hebben gebracht bij een bedrijf en gegoten in een attractief beslismodel inzake voordelen en Cost of ownership. Dus goed je HUISWERK doen.
|
Cora 2-12-2013 13:15 |
Verkopers realiseren zich niet dat ze met koud bellen hun glazen in gooien. Bedrijven nemen juist vanwege het hoge irritatiegehalde de telefonische verkoper helemaal niet serieus meer.
|
Chris Berenbak 2-12-2013 15:49 |
Ben bang dat je helemaal gelijk hebt Cora. Ik denk dat verkopers andere wegen moeten vinden om achter de voordeur terecht te komen. Kan mezelf nog herinneren dat ik de benodigde informatie (wel/niet/misschien interessant) zonder problemen kreeg van degene die de telefoon opnam...
|