Nieuws
Volgende stap in BI biedt ondernemers nieuwe mogelijkheden
24 januari 2014 - Ondernemers hebben te maken met een wereld die constant verandert. Het gaat dan niet alleen over veranderende concurrentie, marktontwikkelingen, klantbehoeften en budgetten. Ook de toenemende hoeveelheid data die organisaties tot hun beschikking hebben zorgt ervoor dat de business verandert.
Het is daarom cruciaal dat bedrijven deze data slim kunnen benutten en beslissingen kunnen nemen op basis van die data. Dat stelt Vincent Peters, RVP & MD Benelux, Oost-Europa, Rusland & CIS en Midden-Oosten en Afrika bij QlikTech.Goud
Peters: "We zien dat het belang van IT en analytics steeds meer toeneemt en daarmee verandert ook de rol die het speelt binnen organisaties. Volgens Gartner is slechts elf procent van de organisaties op dit moment serieus mee bezig met analytics. En dat terwijl data steeds meer gezien wordt als het goud van de 21e eeuw, en ondernemers dat veel slimmer zouden kunnen inzetten om betere resultaten mee te behalen."
Quantified self
Peters vervolgt: "Wanneer je het hebt over analytics is ook het fenomeen quantified self interessant: consumenten vinden het geweldig om zich constant te meten en daarmee data over zichzelf te verzamelen. En daar blijft het niet bij, deze data wordt vol trots gedeeld via social media, zodat organisaties er ook over beschikken. Denk hierbij allerlei soorten sport- en voedings-apps. Organisaties proberen daar al op in te spelen door hun businessmodel rigoureus aan te passen. Nike is daar een goed voorbeeld van. Deze organisatie maakt het consumenten zo makkelijk mogelijk om data te verzamelen en te delen via bijvoorbeeld horloges, schoenen en hardloop-apps."
Het is duidelijk dat organisaties steeds meer data van klanten tot hun beschikking hebben, maar wat doen ze er vervolgens mee? Peters: "Data is alleen relevant als het bruikbare inzichten biedt en er op basis daarvan betere beslissingen genomen kunnen worden. Traditionele BI-oplossingen worden vooral ingezet als rapportagemethode om data mee te analyseren volgens een vooraf bepaald vragenpad. Dit idee begint steeds meer achterhaald te worden. Gebruikers willen tijdens hun analyses niet beperkt worden door vooraf bepaalde techniek. Dit moet een natuurlijk proces zijn, waarbij de software precies zo werkt als het menselijk brein."
Adept or die
"Alle heftige veranderingen in de markt zorgen ervoor dat veel organisatie zich in een staat van chaos bevinden. Hier kunt u niet omheen, het is adapt or die," zo stelt Peters. "In plaats van de chaos te ontwijken of proberen te veranderen, zult u er slim mee om moeten gaan. Dat betekent dat u als ondernemer wendbaar moet zijn en sneller gefundeerde beslissingen moet kunnen nemen. De kloksnelheid van uw organisatie moet omhoog. Nu is de realiteit helaas vaak zo dat de business te lang moet wachten op rapporten van IT om beslissingen op te baseren, en niet zelf in staat is om snel conclusies te kunnen trekken. Het is daarom belangrijk dat de lijntjes tussen de business en data korter worden. De business moet snel en zonder problemen informatie kunnen analyseren uit interne en externe databronnen, maar ook op basis van big data. Op die manier kunnen ze zelf sneller goede beslissingen nemen, zonder afhankelijk te zijn van IT."
Geïntegreerde analytics
Peters besluit: "Analytics zou veel meer geïntegreerd moeten worden in het bedrijfsleven om zo betere beslissingen te kunnen nemen. Dit is alleen mogelijk wanneer gebruikers analyses eenvoudig en op een natuurlijke manier kunnen uitvoeren en daarbij niet beperkt worden door de techniek." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief