Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Uitstel SEPA-standaard met zes maanden te lang voor klein mkb

4 februari 2014 - Exact waarschuwt kleine mkb-bedrijven in Nederland om het inrichten van hun organisaties op de nieuwe betalingsstandaard SEPA snel weer op te pakken.

Na de aankondiging van het uitstel van zes maanden van de Europese Unie op 9 januari jongstleden, zag Exact het aantal SEPA-gerelateerde vragen in zijn support centers in de week daarna met 25 procent dalen. Hierdoor bestaat het risico dat de hernieuwde deadline alsnog niet gehaald wordt.

Klein mkb
Met name bij mkb-bedrijven met minder dan twintig werknemers ziet Exact de trend dat er minder actie wordt ondernomen de administratie in te richten op de nieuwe Europese SEPA-standaard. Kleine bedrijven onderschatten echter vaak dat de aanpassing van hun administratie op SEPA al gauw enkele weken kan duren. Reden hiervoor is dat de benodigde IT-expertise niet altijd direct beschikbaar is omdat er veel vraag naar is. Ook kost het inrichten van automatische SEPA-incasso afhandeling vaak veel meer tijd dan gedacht.

Automatische incasso problematiek
Bedrijven met minder dan twintig werknemers zijn zich te weinig bewust van de risico’s voor hun bedrijfsvoering als ze hun SEPA-incasso-afhandeling niet op orde hebben. De gevolgen hiervan kunnen voor bedrijven aanzienlijk zijn, omdat ze hun debiteuren niet meer kunnen incasseren. Bedrijven moeten dan alle betalingen handmatig verrichten en dat wordt met name voor kleine mkb bedrijven, die weinig personeel in dienst hebben, al gauw een probleem.
Groot mkb gaat gewoon door
Bij grotere mkb-bedrijven, die in de verreweg de meeste gevallen ook al begonnen waren hun administratie in te richten op de nieuwe betaalstandaard, ziet Exact deze ontwikkeling niet. In de afgelopen maanden zag Exact het aantal betalingen in het SEPA-formaat stijgen van 32 procent (half november) tot 71 procent (half januari). Het feit dat het nog geen 100 procent is, wordt volgens Exact met name veroorzaakt door het kleine mkb. Dit blijkt uit een recente analyse van het klantbestand in zowel het groot als het klein mkb.

Support-vragen
Marco van Dijk - SEPA specialist bij Exact: "In de aanloop naar de deadline rond SEPA zagen wij het aantal support-vragen rond SEPA in onze support centers sterk groeien. Ook steeg het aantal SEPA-betalingen in korte tijd naar ruim 70 procent. Na de aankondiging van het uitstel van de EU op 9 januari jongstleden zien wij het aantal vragen rond deze kwestie met ruim een kwart dalen. Deze daling lijkt met name te worden veroorzaakt door bedrijven in het klein mkb. In het groot mkb gaat men gewoon door met de invoering van SEPA. Exact is dan ook van mening dat het lange uitstel van zes ruim maanden te lang is voor het klein mkb. De deadline van 1 februari dwong hen juist het proces te regelen. Wij verwachten dan ook dat het hen veel moeite zal kosten het proces weer op te starten. Exact adviseert kleine mkb-bedrijven die nu gestopt zijn met SEPA om er minimaal  vier weken voor uit te trekken. Bedrijven die veel werken met incasso’s moeten hier zelfs drie keer zo veel tijd voor uittrekken, omdat met name de tijd, die de inrichting van dit proces vergt, vaak wordt onderschat.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.