Nieuws
Kinderen adviseren bedrijven bij toekomstbepalende dilemma
6 februari 2014 - Met het unieke initiatief de Raad van Kinderen gaan UNICEF Nederland en de Missing Chapter Foundation (MCF) kinderen helpen hun stem structureel te laten horen binnen bedrijven en andere organisaties.
Hiermee willen UNICEF Nederland en MCF beslissingen van organisaties meer toekomstbestendig maken. Laurentien van Oranje, MCF oprichter en directeur: "Voor organisaties die serieus met de toekomst bezig zijn, zou het instellen van een Raad van Kinderen de logische standaard moeten zijn binnen hun bedrijfsvoering."Goed Geld
De Raad van Kinderen wordt mede mogelijk gemaakt door een donatie van de Nationale Postcode Loterij, die werd toegekend tijdens het Goed Geld Gala. UNICEF Nederland en MCF werken samen vanuit complementaire expertise en een gedeelde visie op duurzaamheid, waarin de toekomst van de aarde en die van kinderen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Strategische dilemma's
De Raad van Kinderen brengt kinderen en organisaties samen om strategische dilemma’s te analyseren, bespreekbaar te maken en nieuwe denkrichtingen te geven. De dilemma’s worden geformuleerd op basis van de Children’s Rights & Business Principles (CRBP), die zijn opgesteld door UNICEF en verschillende toonaangevende internationale NGO’s, bedrijven en kinderen. Tien principes bieden bedrijven handelingsperspectief op het gebied van de werkplek, de markt, maatschappij en milieu. Organisaties die een Raad van Kinderen instellen worden gekoppeld aan een school (bovenbouw basisschool of onderbouw middelbare school) en begeleid door UNICEF Nederland, MCF en ondermeer voormalig bestuurders.
Toekomst
Jan Bouke Wijbrandi, directeur UNICEF Nederland: "Een derde van de wereldbevolking is jonger dan achttien jaar. Activiteiten van bedrijven en besluiten van hun leiders hebben direct of indirect invloed op de levens van kinderen en jongeren – nu en in de toekomst. Dat geeft hen ook het recht op een structurele stem in zaken die hen nu aangaan en die hun toekomst mede bepalen. De Raad van Kinderen is uniek in de wereld en heeft veel internationale potentie."
UNICEF Nederland en MCF willen starten met een koplopersgroep van zo’n 50 bedrijven en scholen. MCF heeft het concept de afgelopen jaren met tientallen innovatieve scholen en toonaangevende bedrijven met succes getest.
Betere wereld
Laurentien van Oranje: "Kinderen willen bijdragen aan een betere wereld, hebben verrassende oplossingen en stellen scherpe vragen. Met dit vernieuwende initiatief helpen we ze om hun compromisloze denkkracht te brengen naar plekken waar ze ook echt een verschil kunnen maken. Dit is van grote waarde voor kinderen zelf, de bedrijven –inclusief Raad van Bestuur - en scholen, die hiermee duurzaamheid en burgerschap een concrete invulling kunnen geven." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief