Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Diversiteit in ondernemend Nederland groeit gestaag

19 februari 2014 - Langzaamaan groeit het aandeel vrouwelijk en etnische ondernemers in Nederland. Het aandeel vrouwelijke ondernemers in het ondernemerstotaal steeg in vijf jaar tijd van 31,3 procent in 2007 tot 32,2 procent in 2012. Het aandeel etnische ondernemers steeg in dezelfde periode van 14,0 procent tot 16,1 procent.

Daarmee maken deze bevolkingsgroepen een steeds groter deel uit van ondernemend Nederland. Dit blijkt uit de Monitor vrouwelijk en etnisch ondernemerschap 2013, door Panteia uitgevoerd in het kader van het onderzoeksprogramma MKB en Ondernemerschap.

Vrouwen en allochtonen steeds ondernemender
Nederland als geheel wordt steeds ondernemender en deze trend is ook terug te zien in het aandeel vrouwelijke en etnische ondernemers. Panteia heeft de ondernemersquote onderzocht van deze bevolkingsgroepen. De ondernemersquote drukt het percentage ondernemers in de beroepsbevolking van een groep uit. Onder vrouwen is deze quote in vijf jaar tijd toegenomen van 6,1 procent tot 7,4 procent, onder allochtonen van 6,7 procent tot 8,5 procent. Vrouwelijke ondernemers zijn sterk vertegenwoordigd in zakelijke dienstverlening (21 procent), handel en reparatie (achttien procent). Daarnaast zijn vrouwelijke ondernemers vergeleken met mannen relatief sterk vertegenwoordigd in de zorg, openbaar bestuur en onderwijs (zeventien procent) en in de overige dienstverlening (zeventien procent). Dit beeld geldt grotendeels ook voor etnische ondernemers. Etnische ondernemers zijn sterk vertegenwoordig in de sector zakelijke dienstverlening (22 procent), handel en reparatie (zeventien procent). Daarnaast zijn etnische ondernemers vergeleken met autochtone ondernemers vaker actief in de horeca (elf  procent) zorg, openbaar bestuur en onderwijs (twaalf procent ) en in de overige dienstverlening (elf procent). Opvallend is dat er een verschuiving plaats vind in de branchespreiding onder de generaties etnische ondernemers. De eerste generatie is in 2011 sterk vertegenwoordigd in de horeca (vijftien procent) en handel (zeventien procent), terwijl de tweede generatie sterker vertegenwoordigd is in ‘hoogwaardige sectoren’: 26  procent is actief in de zakelijke dienstverlening.

Bedrijven van vrouwelijke en etnische ondernemers zijn kleiner
De bedrijven van vrouwelijke en etnische ondernemers zijn doorgaans kleiner, zowel op het gebied van personeel als omzet, dan die van mannelijke en autochtone ondernemers. Dit hangt mogelijk samen met de sectoren waarin deze groepen ondernemers actief zijn. Vrouwelijke ondernemers realiseren een lagere omzet dan mannelijke ondernemers: 51 procent van hen heeft in 2011 een omzet lager dan 50.0000 euro, tegenover 23 procent van de mannelijke ondernemers. De omzetverschillen tussen etnische en autochtone ondernemers zijn aanzienlijk kleiner: 36 procent van de etnische ondernemers heeft een omzet lager dan 50.000 euro tegenover 32 procent van de autochtone ondernemers. In het middensegment (omzet tussen de 100.000 en 500.000 euro) zijn beide groepen bovendien vergelijkbaar sterk vertegenwoordigd.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.