Nieuws
Telefonische bereikbaarheid bedrijven laat te wensen over
27 februari 2014 - 60 procent van de ondernemingen is tijdens kantooruren regelmatig slecht telefonisch bereikbaar. Vooral gemeenten, webshops en bedrijven in de bouw nemen nauwelijks de telefoon op, maar ook winkels en financiële instellingen zijn opvallend slecht bereikbaar.
Bedrijven in de provincies Gelderland en Zeeland zijn het beste telefonisch bereikbaar, bedrijven in de regio Utrecht en Noord-Holland het slechtst. Dat blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl op basis van feedback voor 150.000 bedrijven en een online onderzoek onder 3.700 consumenten. Het best telefonisch bereikbaar zijn bedrijven in de mondzorg, dieren en verzorging, kappers, fysiotherapeuten en schoonheidssalons.Kwart gaat naar concurrent
Bijna 30 procent van de consumenten die het bedrijf niet konden bereiken per telefoon, belde voor een bestelling, afspraak of een reservering. "Dit percentage consumenten belt dus heel gericht en kan de ondernemer direct een klant of omzet kosten, terwijl de ondernemers in ons kwalitatieve onderzoek wel aangeven het belang van telefonische bereikbaarheid te kennen," licht Petra van Dreumel van Telefoonboek.nl toe. Ruim 35 procent wilde informatie over een dienst of product en zeven procent een prijsopgave. Verder geeft één op de vier personen aan naar een concurrent te gaan wanneer ze het bedrijf niet telefonisch kunnen bereiken.
Opvallend is ook dat ondernemers hun telefonische bereikbaarheid beter inschatten dan dat deze daadwerkelijk is en de impact van slechte bereikbaarheid onderschatten. Niet alleen lopen zij potentiële klanten mis, maar niet-bereikbare bedrijven scoren ook slecht op service, kwaliteit en algemene indruk. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief