Nieuws
Voorkom dat uw nieuwe werknemer direct teleurgesteld is
28 februari 2014 - Bij zes op de tien personen valt minimaal één aspect tegen bij de start van hun nieuwe baan. Als het tegenvalt, valt het gemiddeld ook goed tegen. Aan gemiddeld vier verwachtingen wordt dan door de werkgever niet voldaan.
Eén op de drie mensen die teleurgesteld zijn vertelt dat tegen niemand. Deze ontevredenheid zorgt voor demotivatie en mindere prestaties, en mogelijk tot ongewenst voortijdig vertrek. Voor een goede start is support in de eerste 90 dagen, de onboarding, erg belangrijk. Dit blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group in opdracht van Workwonders onder 505 mensen die het afgelopen jaar van baan veranderden.Teleurstelling over financiële beloning en loopbaanmogelijkheden
Opvallend is dat bij één op de vier (26 procent) nieuwe medewerkers de financiële beloning en loopbaanmogelijkheden tegenvallen. Een derde van deze personen vertelt dat buiten de deur. Dat is slecht voor uw werkgeversimago en employer brand. Ardiënne Verhoeven, Workwonders, onboardingspecialist: "Organisaties schetsen kandidaten bij binnenkomst (te) mooie loopbaanmogelijkheden, bijvoorbeeld ter compensatie van een lager salaris. Dat kan alleen wanneer die kansen er ook echt zijn. Dan blijven mensen die u net hebt aangenomen en cruciaal zijn voor uw organisatie enthousiast." Uit ander onderzoek blijkt dat het verloop met 50 procent afneemt wanneer mensen met een reëel verwachtingspatroon binnenkomen. Dat pleit voor een realistisch verhaal tijdens de werving. Zo zou een bruto-netto berekening vast onderdeel moeten uitmaken van de aanbieding die een werkgever aan een nieuwe werknemer doet.
Goede onboarding zorgt voor vliegende start
"Het is belangrijk dat organisaties de wederzijdse verwachtingen tijdens de onboarding van nieuwkomers toetsen. Zeker bij mensen die organisaties graag willen behouden, moeten organisaties hiermee tijdens de eerste 90 dagen in een nieuwe baan heel actief zijn," aldus Ardienne Verhoeven. Er wordt weinig over die verwachtingen gesproken, ook niet met een leidinggevende. Daarnaast pleit zij voor het inzetten van buddies of peer-coaches tijdens de onboarding, collega’s op gelijk niveau. Die spelen blijkens het onderzoek slechts bij zeven procent van de nieuwkomers een rol. Terwijl het een laagdrempelige en effectieve manier van onboarding biedt. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief