Nieuws
Gunstige vooruitzichten voor het MKB in 2014 en 2015
28 mei 2014 - De vooruitzichten voor het Nederlandse MKB zien er in 2014 met een verwachte afzetgroei van 1,25 procent duidelijk positiever uit dan de stevige krimp van 1,5 procent in 2013
De belangrijkste redenen voor het aantrekken van de afzetgroei zijn het aantrekken van de export, een toename van investeringen en een positievere consument. De groei in het MKB blijft in 2014 wel achter bij de groei in het grootbedrijf. Het grootbedrijf profiteert sterker van de aantrekkende exportgroei en kan met 1,75 procent groeien. Het MKB kan in 2015 met een groei van twee procent verder herstellen, wanneer ook de consumptieve bestedingen weer gaan groeien.Veel sectoren kunnen rekenen op een lichte groei
Het zijn de export georiënteerde sectoren die herstel van afzet zullen realiseren. De sterkste groeiers in het MKB worden de metaalindustrie (+3,25 procent) en de groothandel (+2,25 procent). Hierbij kan de industrie profiteren van de aantrekkende investeringen, en de groothandel van de aantrekkende handel. Veel sectoren zullen in 2014 slechts bescheiden groeien. Zo zal de omzetontwikkeling in de bouw licht groeien (1,5 procent) dankzij de aantrekkende woningmarkt en een gestage vraag naar onderhoud en renovatie. Dankzij de aantrekkende economie zal de zakelijke dienstverlening met circa 1,25 procent groeien. Met name de uitzendbureaus zullen een flinke omzetgroei kunnen laten zien door een aantrekkende vraag naar uitzendkrachten.
Lagere inflatie, toenemende consumentenvertrouwen
Het vertrouwen van consumenten neemt toe. De inflatie zal in 2014 flink lager zijn dan in 2013. Mede hierdoor zal de koopkracht van consumenten licht stijgen. In 2014 zal vooral nog veel gespaard worden, in 2015 zullen de bestedingen weer toenemen. Vooral de verbetering van de woningmarkt zal leiden tot een groei van woning gerelateerde consumentenbestedingen. Ook de supermarkten zien hun afzet toenemen. Bovendien zullen de internetverkopen in 2014 met 8 procent krachtig verder stijgen. Dit gaat echter wel ten koste van besteding in fysieke winkels. Per saldo zal de detailhandel in 2014 nog licht krimpen met 0,5 procent, maar kan volgend jaar groeien met 0,75 procent. De horeca kan in 2014 een groei verwachten van 0,5 procent. Zo kunnen de restaurants zich verheugen op een groei van het aantal consumenten. Ook hotels zien het aantal boekingen toenemen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief