Nieuws
Start-ups te vooruitstrevend voor de traditionele media?
2 juni 2014 - Start-ups zijn een populair onderwerp onder journalisten. Niet verwonderlijk, gezien de innovaties die ze weten te realiseren. Maar hun vooruitstrevendheid blijkt af en toe ook in hun nadeel te werken.
Voor hun broodnodige communicatie- en PR-activiteiten zetten ze namelijk voornamelijk in op de ‘nieuwe’ sociale media en maken ze vaak pas de stap naar de beproefde traditionele media als ze eenmaal durfkapitaal hebben verworven. Dat blijkt uit onderzoek van de Worldcom PR Group. Margaux Smeets van Wisse Kommunikatie schreef er dit artikel over. In het onderzoek geven ruim 50 journalisten uit dertien Europese landen hun visie op de communicatie door start-ups.‘Te veel gericht op sociale media en het jonge publiek’, ‘oppervlakkig’ en ‘overhyped, maar weinig kwaliteit’ zijn enkele van de onomwonden uitspraken uit het Worldcom-onderzoek over de communicatie door start-ups. De innovatieve ondernemers zouden zich meer op traditionele media moeten richten volgens het onderzoek.
Communicatiekanalen
60 procent Van de journalisten in het onderzoek geeft aan dat start-ups een populair onderwerp zijn, maar dat ze desondanks niet méér publiciteit krijgen dan het andere bedrijfsnieuws. Dat komt niet doordat de media niet geïnteresseerd zijn, maar door de communicatiekanalen die de start-ups gebruiken. Van de ondervraagde journalisten gebruikt weliswaar 56 procent zijn sociale netwerk om nieuws te vergaren, maar 61 procent gebruikt daarnaast de traditionele kanalen om aan nieuwsonderwerpen te komen, waaronder persberichten en persconferenties. Dat percentage is te hoog om zomaar te negeren en je alleen op sociale media te richten.
Kwantiteit
Bovendien, zo geven de journalisten in het Worldcom-onderzoek aan, is media-aandacht via sociale media vooral op kwantiteit gericht en minder op kwaliteit en diepgang. Daardoor lopen start-ups het risico dat het nieuws over hun onderneming teveel aan de oppervlakte blijft.
Tips om aandacht te krijgen
Worldcom heeft de journalisten ook gevraagd wat start-ups redactioneel gezien moeten doen als ze de aandacht van de traditionele media willen trekken. Het antwoord was te voorspellen: vertel het verhaal achter de onderneming. Van de ondervraagde journalisten geeft 62 procent aan vooral geïnteresseerd te zijn in het persoonlijke verhaal over de oprichters. Een goede tweede plaats gaat naar de filosofie achter het bedrijf (47 procent van de journalisten). Langetermijnplannen doen het ook goed: daarmee weet u 43 procent van de journalisten te interesseren. Financiële cijfers of operationele feitjes vinden de journalisten beduidend minder interessant.
Te vooruitstrevend?
Hoewel voor de hand liggend, zetten de onderzoeksresultaten wel aan het denken. Er is schijnbaar een discrepantie ontstaan tussen de innovators en de journalisten. Zijn de innovators té vooruitstrevend? Of moet de gemiddelde journalist en het gemiddelde PR-bureau zich meer op de sociale media richten? Kortom, hoe zouden we beide partijen weer dichter bij elkaar kunnen brengen? Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief