Nieuws
Nederlanders kunnen niet zonder huis-aan-huis folder
10 juni 2014 - Wie denkt dat door de digitalisering de huis-aan-huis folder zijn langste tijd heeft gehad, heeft het mis. Met 11,5 miljoen Nederlanders is de huis-aan-huis folder het middel met veruit het grootste bereik. 3,8 miljoen Nederlanders lezen bovendien een digitale folder.
Gemiddeld wordt aan het lezen van folders (papier en digitaal) zeventien minuten per week besteed. Bijna twee derde overweegt hierdoor een aankoop. Anderen kopen regelmatig een aanbieding uit de folders (48 procent). Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2014, uitgevoerd door GfK, die werd gepresenteerd door DDMA Businessgroep Verspreidingen.Bereik en effect van folders
De NOM Folder Monitor geeft meer inzicht in het bereik en het effect van folders (zowel huis-aan-huis als digitaal) op de consument. Bovendien maakt de NOM Folder Monitor het mogelijk om verschillende mediatypen met elkaar te vergelijken. Irena Petric, directeur NOM: "Dit vind ik één van de grootste voordelen van het onderzoek. Zo kun je huis-aan-huis folders beter vergelijken met bijvoorbeeld landelijke dagbladen. Mediabureaus kunnen op deze manier nog concretere mediaplannen en uitgebreide analyses maken en de huis-aan-huis folder op een professionele manier opnemen in de marketingmix. Wij verwachten dat de markt er veel gebruik van gaat maken."
Yme Pasma, voorzitter DDMA Businessgroep Verspreidingen: "De huis-aan-huis folder is een zeer sterk middel en staat zijn mannetje binnen andere media. De folder heeft een enorm bereik en een indrukwekkende effectiviteit. En dit zien we ook terug. 81 procent van de lezers onderneemt enige vorm van actie naar aanleiding van het lezen van een folder. 48 procent bezoekt na het lezen van een folder daadwerkelijk de winkel. De folder is dus echt een effectief medium, niet alleen voor retailers, maar ook voor etailers, de contractbusiness en fabrikanten."
Moment van ontspanning
Voor bijna driekwart van de Nederlanders zijn folders vooral handig en informatief. Voor 40 procent bepalen folders zelfs hun boodschappenlijstje. De huis-aan-huis folders zijn niet alleen leuk om te lezen maar worden ook als een moment van ontspanning gezien (52 procent). Met name de avond is een favoriet moment om de folders erbij te pakken (41 procent). Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen.
Papier versus digitaal
Bij de NOM Folder Monitor is voor het eerst ook het bereik van digitale folders bij het bereiksonderzoek betrokken. 82 procent van de Nederlanders ontvangt graag folders in de brievenbus; 29 procent van de Nederlanders leest digitale folders. Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49 procent vs. 36 procent). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39 procent). Digitale folders worden vooral gelezen door twintig tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app.
Branches
In totaal zijn 43 landelijke folders van acht verschillende branches onderzocht. De volgende branches zijn in het onderzoek opgenomen: Supermarkt & Slijterijen, Warenhuis, Persoonlijke verzorging, Huis, Tuin en Dier, Wit- en Bruingoed en Elektra, Slapen/Wonen, Mode/Kleding en Telecom. Het bereik van de papieren Supermarkt & Slijterijen folders is het grootst. Maar liefst 78 procent van de Nederlanders leest ten minste één folder uit deze branche. Warenhuisfolders bereiken 71 procent van de populatie en Telecom folders sluiten de rij met een bereik van 24 procent.* Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief