Nieuws
Horeca favoriet als bijbaantje deze zomer
17 juni 2014 - Met de examens en tentamens achter de rug en de zomer voor de deur is voor veel studenten de tijd aangebroken om geld te verdienen voor de vakantie. Appical voerde daarom een onderzoek uit naar de bij- en vakantiebaantjes van studenten. Een vakantiebaan in de horeca bleek verreweg favoriet.
Onderzoek van het CBS vorig jaar toonde aan dat ruim 57 procent van de schoolgaande jongeren (van middelbaar tot wetenschappelijk onderwijs) een bijbaantje had, waarbij ze minstens één uur per week werkten. Hoewel de jongere generatie (ook wel millenials of generatie Y genoemd) steeds vaker als ambitieus maar lui en ‘hyper connected’ wordt beschreven, wordt dit niet weerspiegeld in de onderzoeksresultaten.Van de studenten binnen het onderzoek heeft bijna iedereen een bijbaantje, of wel eens een bijbaantje gehad (96 procent). Overeenkomstig met de bovengenoemde resultaten van het CBS ondervraagde studenten het vaakst werkzaam in de horeca en detailhandel (43 procent en 42 procent respectievelijk) .
Leuke sector
Als er gevraagd werd naar hun favoriete bijbaan, dan koos de meerderheid voor een baantje in de horeca (57 procent). De sector wordt ervaren als leuk, gevarieerd en in zekere zin ook zomers. Cijfers van CBS tonen dat er in Nederland zo’n 70.000 horecabedrijven zijn in Nederland waar in 2013 zo’n 120.000 jongeren werkzaam waren (bron: Ministerie van Werkgelegenheid en Sociale Zaken).
Vakantiekrachten inwerken
De ‘traditionele’ manier van inwerken blijft populair bij de werkgever en de jongeren. Een korte uitleg van de manager of ‘vaste’ collega met extra hulp tijdens de eerste paar dagen geniet de voorkeur boven andere methodes (zoals online inwerken of een korte cursus vooraf). Dit is grotendeels te wijden aan de aard van de werkzaamheden, die vaak niet als complex worden beschouwd. Vanuit de overheid wordt er wel gestuurd op een meer diepgaande en intensievere aanpak van het inwerken, om ervoor te zorgen dat vakantiekrachten beter op de hoogte zijn van hun rechten en plichten. Dit heeft als doel misvattingen en het aantal bedrijfsongevallen te verminderen.
Tabletgebruik
Onderdeel van het onderzoek, was ook te kijken naar het tabletgebruik onder jongeren. Resultaten tonen aan dat het gebruik van smartphone en tablet vrijwel alleen geënt is op privégebruik. Populair zijn het kijken van filmpjes, spelen van spelletjes en het bijhouden van de social media kanalen. Een opvallen resultaat gezien we steeds vaker een ‘serieus’ gebruik van de tablet onder jongeren willen stimuleren (denk bijvoorbeeld aan de speciaal aan de tablet gewijde ‘Steve Jobs’-scholen).
Echter zit hier ook het meteen de crux. Waar het gebruik van de tablet onder de allerjongste (basisschoolleerlingen) wordt gestimuleerd, is hier op de middelbare scholen en het vervolgonderwijs nog veel te winnen. Dit veroorzaakt een ‘gap’ met het bedrijfsleven, waarbij het gebruikt van tablets en smartphones juist steeds meer de dagelijkse praktijk wordt. Denk bijvoorbeeld aan de zorgsector, de overheid en de detailhandel. Waar het inwerken met tablets voor hulpkrachten en vakantiewerkers niet echt relevant lijkt, kan het binnen een ‘reële’ werkomgeving de moeite lonen. Niet alleen om de jongere medewerker wegwijs te maken binnen het bedrijf, maar zeker ook in relatie tot de andere mogelijkheden die mobiele technologie te bieden hebben. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief