Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Supermarkt nog steeds zeer geliefd bij consument

20 juni 2014 - Vorig jaar steeg de supermarktomzet naar 34,2 miljard euro . Een toename van 1,5 procent ten opzichte van 2012 toen de omzet 33,7 miljard euro bedroeg. Dit maakte Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), bekend tijdens de CBL-haringparty.

Roetert: "In het eerste kwartaal van 2014 nam de koopkracht voor het eerst in jaren toe. En ook het consumentenvertrouwen stijgt. Ik verwacht daarom dat de omzet dit jaar met ruim een procent zal stijgen. Laten we hopen dat ons land daarmee in die opwaartse spiraal terechtkomt. Want we zien dat de consument inmiddels wel erg gefocust is op prijs en aanbiedingen. Het vergt veel van onze branche om die prijsbewuste consument te verleiden en weer bereid te vinden voor kwaliteit en service een redelijke prijs te betalen."

Brussel
Verder roept de CBL-voorzitter het Kabinet op om de economische groei niet in de kiem te smoren. En ook in Brussel voor onze economische belangen op te komen. "Niet te veel focus op de export, maar met name ook de binnenlandse bestedingen te stimuleren. Lastenverlaging voor burgers en bedrijven en flexibiliteit op de arbeidsmarkt moet het motto zijn. Daarmee krijgen we de werkgelegenheid en de haperende motor weer aan de praat. En heb vooral ook oog voor de prijsopdrijvende effecten van accijns en btw," aldus Roetert.

Crisis en koopgedrag
Uit het tijdens de CBL-haringparty gepresenteerde onderzoek ConsumentenTrends 2014 van EFMI Business School blijkt dat door de economische crisis een verandering opgetreden is in het (voorbereidend) koopgedrag: 47 procent van de shoppers bekijkt vaker de folders, 58 procent let scherper op de prijzen en 53 procent op de aanbiedingen in de supermarkt. Nog eens 44 procent kiest vaker voor huismerken.

Met plezier naar de supermarkt
Verder blijkt uit ConsumentenTrends dat ruim twee derde met plezier naar de supermarkt gaat. De supermarkt krijgt een gemiddeld rapportcijfer van 7,6. 60 procent vindt de klantvriendelijkheid voldoende (rapportcijfer 6-7) en nog eens 31 procent geeft een cijfer acht of hoger. Men doet gemiddeld 26 minuten over de boodschappen. Acht an de tien shoppers leggen meerdere supermarktbezoeken per week af. Hierbij let 37 procent meer dan een aantal jaren geleden op of het gekochte voedsel bijdraagt aan een goede gezondheid en denkt 35 procent beter na over de hoeveelheid voedsel die wordt geconsumeerd. 36 procent let meer dan een aantal jaren geleden op de hoeveelheid voedsel die wordt gekocht. Hoewel in mindere mate is ook het bewustzijn ten aanzien van voedselverspilling (31 procent), dier-/milieuvriendelijke productie (25 procent) en de herkomst van het voedsel (21 procent) toegenomen in de afgelopen jaren.

Thuis koken
In het gemiddelde huishouden wordt 5,7 van de zeven dagen per week thuis gekookt. De gemiddelde bereidingstijd blijkt ongeveer 34 minuten te zijn. In 53 procent van de huishoudens wordt het kookgedrag in het weekend aangepast: een deel besteedt dan minder tijd aan de bereiding van de avondmaaltijd (22 procent), een ander deel juist meer (31 procent). 81 procent probeert regelmatig nieuwe recepten uit. Magazines van supermarkten zijn hiervoor de belangrijkste inspiratiebron: 45 procent doet hiermee met (meer dan) enige regelmaat kookideeën op.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.