Nieuws
Nationale ombudsman hekelt betaalgedrag overheid aan ondernemers
9 juli 2014 - Meer dan de helft van de gemeenten betaalt facturen van ondernemers te laat. De overheid brengt ondernemers hiermee in de problemen en geeft niet het goede voorbeeld.
Dat constateert de waarnemend Nationale ombudsman, Frank van Dooren, in zijn rapport 'Wie betaalt de rekening', dat vandaag is gepubliceerd. Hij doet de overheid aanbevelingen hoe het betaalgedrag verbeterd kan worden. Daarvoor is een cultuuromslag nodig.Betalen binnen 30 dagen
Sinds maart 2013 is in de wet vastgelegd dat de overheid binnen 30 dagen facturen moet betalen. Die termijn wordt lang niet altijd gehaald. De Nationale ombudsman ontvangt al langere tijd regelmatig klachten van ondernemers dat de overheid te laat betaalt. Ook ontving hij 51 signalen van ondernemers over het betaalgedrag van de overheid via een speciaal geopend meldpunt. Het onderzoek van de ombudsman is gebaseerd op deze klachten en signalen. Daarnaast heeft de ombudsman alle ministeries bevraagd en de gemeenten die onder zijn bevoegdheid vallen. 192 gemeenten hebben deelgenomen aan het onderzoek.
Helft gemeenten betaalt te laat
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat 57 procent van de gemeenten te laat betaalt, bij de ministeries is dit ongeveer achttien procent (twee van de elf ministeries). Dat komt voornamelijk omdat er geen prioriteit wordt gegeven aan accordering, er meerdere budgethouders zijn die hun akkoord moeten geven of een budgethouder niet aanwezig is en niet wordt vervangen. Ook komt het voor dat de hele factuur wordt aangehouden, als een deel van de prestatie is geleverd.
Zorgelijk gedrag
De Nationale ombudsman vindt het betaalgedrag zorgelijk. De overheid voldoet hiermee niet aan de eisen van goed opdrachtgeverschap en geeft niet het goede voorbeeld. De gevolgen voor ondernemers zijn groot. Het uitblijven van een betaling kan een financiële strop zijn voor een ondernemer, omdat niet elk bedrijf de financiële ruimte heeft om dit op te vangen.
Cultuuromslag noodzakelijk
De oplossing ligt gedeeltelijk in organisatorische aanpassingen, zoals heldere informatie over factuureisen en het benoemen van een contactpersoon. Belangrijker is dat er een cultuuromslag nodig is bij de ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de crediteurenadministratie. Zij moeten zich beter bewust zijn van de gevolgen voor ondernemers wanneer die te laat betaald worden.
Tip voor zomervakantie
Met de vakantieperiode in het vooruitzicht liggen nieuwe vertragingen op de loer. Het is belangrijk dat in deze periode vervanging goed is geregeld zodat trage betaling wordt voorkomen. En dat budgethouders facturen nog accorderen voordat zij op vakantie gaan. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief