Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Hybride auto vaak ongeschikt voor vakantie

8 augustus 2014 - Veel bestuurders van een semi-elektrische auto zijn zich er niet van bewust dat er onvoldoende laadpunten zijn op weg naar hun vakantiebestemming.

Omdat er dan vaker getankt moet worden en hybride auto’s meer benzine gebruiken heeft dit vaak grote financiële gevolgen. In extreme gevallen kunnen brandstofkosten voor de werkgever tot wel zes keer hoger uitvallen. 

Extreem hoge brandstofverrekening
Uit onderzoek van Alphabet blijkt dat het doorrijden op fossiele brandstof een grote kostenpost is. De leasemaatschappij ziet de brandstofverrekening in extreme gevallen oplopen tot 8.000 euro per auto per jaar. Het onderzoek laat verder zien dat slechts vijf procent van de leaserijders van semi-elektrische auto’s in de praktijk het normverbruik haalt. Simon Corsèl, Communication Officer bij Alphabet, licht dit toe: "Een vaak gehoord argument voor elektrisch vervoer is dat dit per definitie goedkoper is in gebruik. Dit blijkt echter niet altijd het geval; zeker met plug-in elektrische auto’s is het belangrijk om te kijken naar een match tussen de auto en de gebruiker. De energiekosten van deze voertuigen zijn afhankelijk van de mate waarin u de elektrische mogelijkheden in de praktijk benut. Tijdens vakantie is het daarom extra belangrijk om u hiervan bewust te zijn."

Risicovolle zones
De hoogte van brandstofkosten is afhankelijk van het land waar men heen reist. Zo blijkt dat wanneer men binnen de Benelux en Duitsland op vakantie gaat het aantal laadpalen ruim aanwezig is. Zuid-Europa blijkt echter een probleemzone. Zo valt het aantal laadpalen tegen, waardoor de hybride rijder genoodzaakt is om te tanken. Corsèl: "Zeker in de zomervakantie wanneer veel mensen extra snel op de plek van bestemming willen zijn, is het risico dan groter dat mensen alsnog op brandstof gaan rijden."

Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

Reacties

A. Hagendoorn

11-08-2014 12:13  |  

L.s. Uw headline is misleidend want het gaat hier dus over de Plug-in Hybride varianten. Verder is het zo dat de verbruikswaardes van de verschillende PHEVs grote verschillen te zien geeft met name bij grotere afstanden zonder opladen. Als berijder van een Plug-in Toyota Prius is mijn gemiddelde verbruik over 25.000 km 4.0 l op 100 km waarbij flinke afstanden ook in het buitenland zijn afgelegd met snelheden die altijd 110% van de toegestane snelheid waren. En inderdaad zijn de verbruikscijfers van een aantal andere PHEVs op langere afstanden aanzienlijk hoger.Enige nuance in uw berichtgeving zou op zijn plaats zijn.

Dirk van den Blink

12-08-2014 16:47  |  

De auteur van dit artikel geeft blijk weinig verstand van de materie te hebben. Ten eerste hebben de meeste plug-in hybrides geen snellaadaansluiting waardoor laden op een reisdag niet haalbaar is. Als je 1000 km in een dag wilt afleggen heb je echt geen tijd om 3,5 uur aan de stekker te hangen om weer een 40-60 km electrisch te kunnen rijden. Het grote voordeel van de plug-in is nu juist dat deze mee kan op vakantie terwijl het bij vol electrisch auto nog een enorme uitdaging is om de reis te volbrengen. Het tweede punt is dat bij in Nederland kunnen beschikken over een dicht netwerk van laadpunten. In het buitenland is men nog niet zover. Het blijft natuurlijk wel zaak om eenmaal aangekomen op bestemming wel tne gaan laden. Met enige creativiteit en een verlengsnoer lukt dat in de praktijk prima. Mijn ervaring met een Opel Ampera is dat je in Nederland niet boven de 2,0 liter /100 km hoeft te komen (bij 35.000 km per jaar). In het buitenland lukt dat vanwege de lange afstanden op de heen en terugreis niet. Ook niet met meer laadpunten.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.