Nieuws
Hybride auto vaak ongeschikt voor vakantie
8 augustus 2014 - Veel bestuurders van een semi-elektrische auto zijn zich er niet van bewust dat er onvoldoende laadpunten zijn op weg naar hun vakantiebestemming.
Omdat er dan vaker getankt moet worden en hybride auto’s meer benzine gebruiken heeft dit vaak grote financiële gevolgen. In extreme gevallen kunnen brandstofkosten voor de werkgever tot wel zes keer hoger uitvallen.Extreem hoge brandstofverrekening
Uit onderzoek van Alphabet blijkt dat het doorrijden op fossiele brandstof een grote kostenpost is. De leasemaatschappij ziet de brandstofverrekening in extreme gevallen oplopen tot 8.000 euro per auto per jaar. Het onderzoek laat verder zien dat slechts vijf procent van de leaserijders van semi-elektrische auto’s in de praktijk het normverbruik haalt. Simon Corsèl, Communication Officer bij Alphabet, licht dit toe: "Een vaak gehoord argument voor elektrisch vervoer is dat dit per definitie goedkoper is in gebruik. Dit blijkt echter niet altijd het geval; zeker met plug-in elektrische auto’s is het belangrijk om te kijken naar een match tussen de auto en de gebruiker. De energiekosten van deze voertuigen zijn afhankelijk van de mate waarin u de elektrische mogelijkheden in de praktijk benut. Tijdens vakantie is het daarom extra belangrijk om u hiervan bewust te zijn."
Risicovolle zones
De hoogte van brandstofkosten is afhankelijk van het land waar men heen reist. Zo blijkt dat wanneer men binnen de Benelux en Duitsland op vakantie gaat het aantal laadpalen ruim aanwezig is. Zuid-Europa blijkt echter een probleemzone. Zo valt het aantal laadpalen tegen, waardoor de hybride rijder genoodzaakt is om te tanken. Corsèl: "Zeker in de zomervakantie wanneer veel mensen extra snel op de plek van bestemming willen zijn, is het risico dan groter dat mensen alsnog op brandstof gaan rijden." Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief