Nieuws
Geringe groei supermarktomzet juli 2014
11 augustus 2014 - De supermarktomzet is in juli 2014 met 0,1 procent gestegen van 3,17 miljard euro (juli 2013) naar 3,18 miljard (juli 2014). De gemiddelde omzet per kassabon steeg met twee procent naar 22,26 euro.
De eerste zeven maanden van dit jaar daalde de supermarktomzet met 0,2 procent ten opzichte van de eerste zeven maanden van vorig jaar. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg weliswaar met 0,4 procent maar de omzet per kassabon daalde met 0,6 procent. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.Zondagomzet
De zondagomzet van de supermarkten is in de afgelopen twaalf maanden de grens van een miljard euro ruimschoots gepasseerd. Ruim 60 procent van de Nederlandse huishoudens doet jaarlijks gemiddeld zevenenhalf keer boodschappen op zondag. Hiermee wordt 3,15 procent van de supermarktomzet op zondag gerealiseerd. Ruim driekwart hiervan wordt op een zondagmiddag gerealiseerd.
Doelgroep
Vooral jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) gaan op zondag naar de supermarkt. Gepensioneerden maken minder gebruik van de zondagopening. Desondanks ziet GfK sinds 2008 jaarlijks in elke fase van de gezinscyclus een een stijging van het omzetaandeel op zondag.
Regio
Regionaal zijn er grote verschillen. Huishoudens in het noorden en oosten van Nederland maken naar verhouding minder gebruik van de zondagopening dan de huishoudens in de Randstad en het zuiden. In alle regio's groei het zondagaandeel.
Avondverkopen
De groei van de zondagomzet is de afgelopen jaren ten koste gegaan het de avondverkopen. De vrijdag en zaterdag blijven voor supermarkten het belangrijkst, hoewel het omzetbelang van deze dagen licht daalt. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief