Nieuws
Voedingsbodem voor innovatie ontbreekt binnen Nederlandse organisaties
11 september 2014 - De voedingsbodem voor innovatie ontbreekt veelal binnen Nederlandse organisaties. Dit blijkt uit de Erasmus Ondernemerschapsindex 2014.
Dit jaarlijks terugkerende onderzoek naar ondernemerschap onder het Nederlandse bedrijfsleven dat wordt uitgevoerd onder leiding van Prof.dr. Justin Jansen van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), in samenwerking met het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE).Ondernemerschap ontbreekt
Volgens de Erasmus Ondernemerschapsindex 2014 ontbreekt ondernemerschap veelal binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Iets wat volgens Justin Jansen als uitermate alarmerend gezien kan worden. "Hiermee ontbreekt het aan een goede voedingsbodem voor toekomstige verbeteringen in innovatieprestaties en bedrijfsresultaten," aldus Prof.dr. Justin Jansen. Maar liefst 40 procent van het Nederlandse bedrijfsleven krijgt een onvoldoende voor hun mate van ondernemerschap en scoren daarmee ongekend laag op de bereidheid om risico te nemen, uitdagende projecten aan te gaan en het proactief handelen van medewerkers. Met name binnen de bouw, dienstverlenende sectoren en de industrie is onvoldoende aandacht voor het ontwikkelen van ondernemerschap. Ondanks het feit dat ondernemerschap tot topprioriteit is verheven binnen de sociaaleconomische agenda, lijkt het Nederlandse bedrijfsleven onvoldoende in staat om deze ambitie te realiseren. Hoewel het aantal starters al jaren hoog ligt, wordt verdere groei belemmerd door het gebrek aan ambitie en lange termijn visie om voortdurend nieuwe producten te lanceren of nieuwe markten te betreden. Hoogleraar Ondernemerschap Justin Jansen voorziet stagnatie indien niet tot snelle actie en verandering van mindset wordt overgegaan.
Steeds meer het verschil tussen de winnaars en de verliezers
Ondernemerschap binnen organisaties blijkt een van de meest cruciale organisatiefactoren te zijn die de succesvolle bedrijven onderscheidt van de minder succesvolle bedrijven. Uit de Erasmus Ondernemerschapsindex 2014 blijkt dat ondernemende organisaties tot 75 procent meer groei realiseren in het aantal nieuwe producten en diensten die worden ontwikkeld. Daarnaast stijgt de productiviteit binnen deze organisaties met 34 procent. "Dat is een zeer interessante uitkomst. Het laat zien dat ondernemerschap niet de productiviteit van organisaties in de weg staat. Sterker nog, het geven van meer verantwoordelijkheid aan medewerkers en het stimuleren van een ondernemende houding en participatie binnen het besluitvormingsproces zorgen voor een slimmere uitvoering van de werkzaamheden. Daarnaast leidt het tot een versnelde omzetgroei en marktaandeel", aldus Jansen. In vergelijking tot de resultaten van vorig jaar, blijkt tevens dat het effect van ondernemerschap op bedrijfsresultaten meer dan verdubbeld te zijn. "De resultaten duiden erop dat veel ondernemers op dit moment voor een zeer uitdagende keuze staan die de toekomst van hun bedrijf gaat bepalen. Of ze gaan hun organisatie fundamenteel herzien om ondernemerschap te laten floreren en de resultaten duurzaam verbeteren. Of het blijft een kwestie van aanmodderen en overleven," zegt Jansen.
Fundamentele veranderingen binnen Nederlandse organisaties zijn noodzakelijk
Uit de Erasmus Ondernemerschapsindex 2014 blijkt ook dat veel organisaties nog steeds worden aangestuurd op een traditionele manier; werknemers met eenzelfde profiel, hierarchische verhoudingen en een formele aansturing van het innovatieproces. Indien Nederlandse bedrijven ondernemerschap serieus willen nemen, dan zijn andere organisatieprincipes noodzakelijk. Meer diversiteit binnen de organisatie, verregaande autonomie voor medewerkers en de introductie van zelfsturende teams, alsmede het aansturen van innovatieprojecten op basis van snelle feedback en leervermogen. "In hoeverre ondernemerschap wordt omarmt en gedragen hangt in sterke mate af van de top binnen organisaties. Die moeten lef tonen om een vooruitstrevende visie te ontwikkelen en om macht en invloed af te staan aan medewerkers. Ze zullen meer om moeten kunnen gaan met onzekerheid en echt vertrouwen tonen in de capaciteiten van hun medewerkers. Zonder fundamentele veranderingen in de denkbeelden van veel managers komt ondernemerschap niet van de grond," aldus Jansen. Doorsturen | 3 | Nieuwsbrief