Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Onderzoek bouw: social media zelden favoriet oriëntatiemiddel

25 september 2014 - De rol van social media in de marketingmix van toeleveranciers in de bouw neemt nog altijd toe. Afnemers bestempelen social media echter nog zelden als favoriet oriëntatiemiddel. Deze positie is nog altijd weggelegd voor traditionele oriëntatiemiddelen als vakbladen en beurzen.

Toch zijn afnemende partijen wel steeds vaker zakelijk op social media te vinden. Dit blijkt uit het onlangs verschenen BouwKennis Jaarrapport 2014/2015. Social media hebben hun weg in de marketingmix van de toelevering duidelijk gevonden. Uit het onderzoek ten behoeve van het rapport blijkt dat social media bij gemiddeld slechts negen procent van de fabrikanten en handelaren geen onderdeel zijn van de huidige marketingstrategie. Ook denkt gemiddeld 70 procent dat social media de komende twee jaar een belangrijker onderdeel van de eigen marketingstrategie worden.

Meest geschikt oriëntatiemiddel
Social media worden door afnemende partijen echter nog zelden als favoriet oriëntatiemiddel genoemd. Ook wanneer wordt gekeken naar specifieke manieren van oriëntatie, leggen ze het vaak af tegen de meer traditionele middelen als vakbladen en beurzen. Social media wordt door gemiddeld acht procent van de afnemers gezien als meest geschikte middel om op de hoogte te blijven van trends in het vakgebied, zeven procent vindt het de meest geschikte manier voor het inwinnen van actuele marktinformatie. Als middel voor de oriëntatie op merken en producten wordt social media als minder geschikt gezien. Dit geldt ook voor het opdoen van inspiratie voor toekomstige projecten.

Afnemers wel actief op social media
Ondanks dat social media een relatief kleine rol lijken te hebben in de zakelijke oriëntatie, zijn afnemers hier zelf wel degelijk actief. LinkedIn wordt het meest gebruikt binnen de bouwketen. Door de afnemers wordt LinkedIn gemiddeld veruit het meest genoemd (57 procent) als social medium dat wordt gebruikt (of ooit is gebruikt) voor zakelijke doeleinden. Van de toeleveranciers waarbij social media momenteel onderdeel zijn van de marketingstrategie, noemt zeven op de tien LinkedIn als kanaal dat hierbij wordt ingezet.

Delen van kennis
Social media kunnen wel degelijk een rol spelen in het oriëntatieproces, zeker nu het voor hetvoor afnemers steeds makkelijker wordt om op elk gewenst moment op zoek te gaan naar informatie. Mede hierdoor verschuift de focus binnen de marketing van ‘gekochte aandacht’, naar ‘verdiende aandacht’. Inbound marketing, waarbij het delen van kennis als marketinginstrument wordt ingezet, wint aan populariteit. Het delen van de voor de doelgroep relevante content is hierbij een belangrijk middel in het creëren van onderscheidend vermogen en een voorkeurspositie. Social media kunnen uiteraard een grote rol spelen in het aanbieden en het vinden van deze relevante content. Het ontbreekt in de praktijk echter vaak aan een gedegen social media strategie. Daarbij geldt dat de aangeboden content op social media relevant moet zijn voor de beoogde doelgroep. Dit is geen sinecure en het is dan ook vaak niet het geval. Het zal een rol spelen bij het feit dat social media voor veel partijen nog geen favoriet oriëntatiekanaal zijn.

Marktpartijen
In dit persbericht vallen onder afnemers de volgende partijen: architecten, onderaannemers, installateurs, corporaties, advies- en bouwmanagementbureau’s, hoofdaannemers B&U, klusbedrijven en ontwikkelaars. Wanneer gesproken wordt over ‘de toelevering’ worden ondervraagde fabrikanten en handelaren bedoeld.

Marketing in de bouw
Bovenstaande informatie is een slechts een klein onderdeel van ‘Deel III: Marketing in de bouw’ uit het BouwKennis Jaarrapport Nederland 2014/2015. Hierin wordt gekeken of het marketingbeleid van toeleverende partijen aansluit bij de wijze van oriënteren van bouwpartijen. Wat is het marketingbudget van toeleverende partijen in de bouw en wat is het aandeel van de verschillende aspecten? Wat zien zij als de grootste marketinguitdagingen voor het komende jaar? Welke marketinginstrumenten staan centraal in het beleid van fabrikanten en handelaren? En via welke kanalen oriënteren uitvoerende partijen zich op bouwmaterialen? Hierbij is er speciale aandacht voor de Inbound Marketing strategie middels onderzoek naar de inzet en het gebruik van social media, content en overkoepelende vraagstukken in de bouw.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.