Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

MKB vindt klantgerichtheid belangrijkst voor innovatief vermogen

3 oktober 2014 - Nederlandse ondernemers vinden klantgerichtheid (59 procent), visie (33 procent) en het tonen van initiatief (30 procent) de belangrijkste competenties van hun medewerkers om innovatief te zijn en te blijven.

Dit blijkt uit de MKB Marktmonitor van Unique en TNO. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 1.585 MKB’ers (tot 500 medewerkers) ondervraagd over de bedrijfseconomische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van hun bedrijf. Wanneer medewerkers over deze competenties beschikken, zijn ondernemingen beter in staat om te innoveren en daarmee koploper te worden of te blijven in de markt. Medewerkers die klantwensen goed kunnen vertalen naar vernieuwende producten of diensten zijn goud waard.

Verkrijgen van competenties
Natuurlijk zijn de gewenste competenties niet altijd bij alle medewerkers aanwezig. Het MKB investeert daarom het meeste in opleidingen en trainingen om te kunnen blijven innoveren (73 procent). Ook het inhuren van tijdelijke medewerkers met specifieke kennis en vaardigheden (34 procent) en het aannemen van nieuwe gespecialiseerde professionals (23 procent) zijn maatregelen om alsnog de juiste competenties voor innovatie in huis te halen. Aan vrijheid om te innoveren hebben medewerkers volgens de ondernemers geen gebrek. 76 procent van de ondervraagde MKB’ers is het eens met de stelling dat zij medewerkers voldoende ruimte bieden om te innoveren.

Procesmatige verbeteringen
"Innoveren draait niet alleen om het aanbieden van nieuwe producten of diensten," stelt Raymond Puts, algemeen directeur van Unique. Hij vervolgt: "Het kan ook gaan om kleinere procesmatige verbeteringen. Juist op dit vlak kan goed personeel van enorme betekenis zijn. Een klantgerichte medewerker is goud waard, want juist hij of zij weet exact wat de klant wil en hoe het bedrijf daar slim op in kan spelen. Ik zou ondernemers dan ook willen adviseren om het personeel te betrekken bij het innovatieproces: oogst ideeën en beloon ze ook. Hiermee kunnen ondernemers zich niet alleen onderscheiden als een topwerkgever, maar ook als koploper in de markt."
 
De MKB Marktmonitor 2014 biedt nog veel meer resultaten en inzichten over de economische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van het MKB. Het rapport is gratis aan te vragen.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.