Nieuws
Winkeliers hoeven zich geen zorgen te maken om ‘wardrobing’
21 oktober 2014 - Uit onderzoek van ActiePagina.nl blijkt dat ‘wardrobing’ niet populair is onder de Nederlandse consument. Deze term wordt gebruikt voor het kopen van nieuwe kleding, deze daarna eenmaal te dragen en vervolgens terug te brengen naar de winkel om geld terug te krijgen.
Ruim een kwart (25,2 procent) van de Nederlandse vrouwen geeft aan wardrobing wel te overwegen als zij een outfit nodig hebben voor een speciale gelegenheid. Bruiloften van vrienden of kennissen (11,3 procent), themafeesten (10,7 procent) en gala’s/ black tie-evenementen (10,5 procent) geven respectievelijk de meeste aanleiding voor wardrobing. Opvallend is dat ‘wardrobing’ met name door jongeren tot 30 jaar en in Noord-Nederland wordt overwogen.Geld besparen
De belangrijkste reden om het kaartje te laten zitten en het aankoopbedrag van het gedragen kledingstuk terug te vragen, is om geld te besparen. Dit geldt voor 41,3 procent van de vrouwen die wel eens aan wardrobing heeft gedaan. Slechts 14,3 procent maakt zich hier schuldig aan om mee te kunnen doen aan fashiontrends die ze zich anders niet zouden kunnen veroorloven.
Spijt
Uit het onderzoek blijkt verder dat het merendeel van de vrouwen die aangeeft zich wel eens schuldig gemaakt te hebben aan wardrobing, zich hier achteraf heel onprettig over voelt (60,3 procent). Door de druk om er goed uit te zien op speciale gelegenheden, lijkt wardrobing voor hen de enige optie om zonder teveel geld uit te geven toch in stijl te kunnen verschijnen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief