Nieuws
Breed gedragen sectorplan als alternatief voor autobelastingplannen
31 oktober 2014 - RAI Vereniging, BOVAG en Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) kwamen gisteren met een breed gedragen alternatief plan voor de gewraakte voorstellen inzake de autobelastingen in het 'tussenjaar' 2016, die momenteel bij de Tweede kamer liggen.
Een alternatief dat de zakelijk rijder wél keuze biedt en dat wél een halt toe roept aan de marktverstoring.Meer te kiezen
Kern van het alternatief van de branche is dat er voor de zakelijke rijder veel meer te kiezen is dan in het autobelastingplan voor 2016 van staatssecretaris Wiebes. En daarmee voorkom je de forse marktverstoring die ingebakken zat in het oorspronkelijke plan . Het huidige aantal van vijf bijtellingscategorieën gaat net als in het plan van Wiebes terug naar vier, maar het verschil is dat door enkele CO2-normen aan te passen, in de 20 procents categorie zuinige zakelijke modellen terecht komen. Gevolg: waar de zakelijk rijder aanvankelijk de keus had tussen een plug-in hybride met 14 procent bijtelling of een conventionele auto met 25 procent, kan die ook nu kiezen voor een zuinige zakenauto met 20 procent bijtelling. Concreet: auto's met een CO2-uitstoot van 80 t/m 106 g/km gaan in het plan van BOVAG, RAI Vereniging en VNA 20 procent bijtelling betalen in plaats van 25 procent.
Bijtelling in 2015
0 g/km: 4 procent
1 t/m 50: 7 procent
51 t/m 82: 14 procent
83 t/m 110: 20 procent
meer dan 110: 25 procent
2016: voorstel Financiën
0 g/km: 7 procent
1 t/m 50: 14 procent
51 t/m 79: 20 procent
80 t/m 106: 25 procent
meer dan 106: 25 procent
2016: alternatief sector
0 g/km: 7 procent
1 t/m 50: 14 procent
51 t/m 79: 20 procent
80 t/m 106 20 procent
meer dan 106: 25 procent
RAI Vereniging, BOVAG en Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen hebben dit alternatieve plan gisteren naar de tweede kamer gestuurd Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief