Nieuws
Waarom wifi niet meer weg te denken is in retail
5 november 2014 - Onlangs voorspelde business watcher Dell’Oro dat de omzet in de enterprise Wireless LAN markt de komende vijf jaar gaat stijgen met 70 procent. Deze relatief nieuwe markt gaat een indrukwekkende groei doormaken.
De wereld tolt wat dit betreft harder om zijn as dan ooit te voren en zet daarmee ook de retailwereld op zijn kop. Door ‘het nieuwe shoppen’ is een geheel nieuwe trend in opkomst. "Een uitdaging voor iedere winkelier," aldus Gaby Kroet, Regional Sales Manager Nederland van Aerohive Networks en wifi-specialist.Meer dan alleen verkopen
Dankzij de slimme mobiele apparaten, waar we al gauw zo’n drie van in onze tas hebben, hebben retailers de mogelijkheid om via een breed arsenaal aan kanalen klanten te betrekken bij hun winkel. Er zijn veel manieren voor de klant om producten te zoeken, te evalueren, te vergelijken en te kopen. Maar er is meer: retailers willen meer dan alleen verkopen. Ze willen hun klanten beter kunnen begrijpen en beter kunnen ingaan op de wensen van een klant. Het draait meer en meer om loyaliteit: klanten moeten als eerst aan hun merk denken en dan pas aan die honderden concurrenten. "Tegelijkertijd is dat ook wat de huidige consument van een winkel verwacht: hij wil een persoonlijke ervaring en in de watten worden gelegd. En met persoonlijk bedoel ik niet een nieuwe manier van reclame, maar het moet gaan om service die honderd procent relevant is en ook echt iets toevoegt," aldus Kroet.
Het beste van twee werelden
Met het bovenstaande in het kielzog is het niet zo gek dat veel winkeliers al inspelen op de technologische veranderingen. Veel winkels hebben via een app al een loyaliteitsprogramma opgesteld. Online retailers hebben het wat makkelijker dan fysieke winkels, voor hen wordt data al automatisch opgeslagen, waardoor er makkelijker analyses gedaan kunnen worden. Retailers staan nu voor de uitdaging om het samenvoegen van klanttevredenheid met omnichannel verder te optimaliseren. De techniek is er klaar voor. Gaby Kroet geeft een voorbeeld: "Denk aan Apple’s iBeacon: als de loyaliteitsprogramma’s op de telefoon gecombineerd worden met aan een locatie-gebonden apparaat die data pusht heeft ook de fysieke winkelier locatie- en device gespecificeerde informatie om te analyseren: welke klant komt binnen? Wat is zijn koophistorie? En welke passende aanbieding kan ik hem doen?"
Wifi is als cement
Om antwoord te krijgen op deze interessante vragen is er één techniek nodig die alle data met elkaar verbindt. Wifi fungeert als cement voor de huidige retailer; het zorgt ervoor dat de data uit de Beacon technologie, mobiele applicaties en motion sensors bij elkaar komt en geïnterpreteerd kan worden. Het creëren van een persoonlijke ervaring is nu mogelijk. Of het gaat om een flagshipstore of een pop-up winkel, iedere retailer kan hier zijn voordeel meedoen. Belangrijk om in het achterhoofd te houden en misschien overbodig om te melden, maar met de toename van het aantal devices, is een huis-tuin-en-keuken netwerk niet meer voldoende. Zeker niet als u meerdere winkels heeft en ook andere zaken als telefonie via wifi regelt.
Kortom, met een goed draadloos netwerk worden de randvoorwaarden geschept voor eindeloze mogelijkheden. Winkeliers die klanten van een zeer persoonlijke ervaring aanbieden, zitten op een onuitputtelijke goudmijn. Het is belangrijk om rekening te houden met het feit dat toestemming van de consument leidend is, want met al deze nieuwe technologieën blijft hij of zij nog steeds aan de macht. De sleutel tot succes is hierbij dat de consument voorzien moet worden van zaken waar hij of zij écht op zit te wachten. Alleen hiermee zorgt u dat de deur van de consument voor retailers op een kier staat. De emotionele binding met de klant kan dan boven zichzelf uit stijgen en dat gaat het verschil maken tussen succesvolle en niet succesvolle winkels. En zoals Gaby het mooi samenvat: "Het spreekwoord bestaat niet voor niets: if you can’t beat them, join them." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief