Nieuws
Winnaars ‘Het Slimste bedrijf van Nederland 2014’ bekend
10 november 2014 - De MKB Krachtcentrale heeft gisteren voor de vijfde keer ‘Het slimste bedrijf van Nederland’ verkozen. De winnaars van de titel realiseren zowel financiële als sociale groei binnen hun bedrijf.
"Deze bedrijven zijn niet aan het veranderen, maar aan het vernieuwen. Niet top-down, maar zichtbaar het goede voorbeeld geven en gaan lopen," zegt Fried Kaanen, voorzitter van de Koninklijke Metaalunie, zelf ondernemer bij een Slimste bedrijf van Nederland en lid van de ondernemersjury. "Als ondernemer moet je kunnen loslaten, anders kun je geen stappen zetten."Winnaars 2014
Er is een grote diversiteit in de winnaars, zowel qua branches als bedrijfsgroottes. De winnaars van 2014 zijn advocatenkantoor Bruggink & Van der Velden, drukkerij Wedding, thuiszorgorganisatie Emile.nu, installatiebedrijf GreenFox, elektrotechnisch bedrijf Van Loon Elektrotechniek, landbouw- & zorgorganisatie De Noorderhoeve en zakelijk dienstverlener &Samhoud.
"De diversiteit laat zien dat sociale innovatie binnen alle branches werkt," vertelt Anke Wiersma van de MKB Krachtcentrale. "De winnaars worden aangemoedigd om zichtbaar te zijn, want zo vormen zij een lonkend perspectief voor anderen. Door het succesvol loslaten van de oude denkpatronen en systemen zijn dit de bedrijven die de nieuwe economie vormgeven."
Expert- en ondernemersjury
De 24 genomineerde bedrijven zijn door twee verschillende jury’s beoordeeld. Ten eerste vanuit de expertjury, met Glenn van der Burg van MVO Nederland, Wendy Kouwenhoven van Delivering Happiness, Raoul Rossou van de Groeicoach, Jos van de Werken Raad van Advieslid MKB Krachtcentrale en Anke Wiersma en Caroline Rijnbeek van de stichting MKB Krachtcentrale. Na deze voorselectie verkoos de ondernemersjury, bestaande uit winnaars uit voorgaande jaren, de winnaar van 2014.
Kenmerken Slimste bedrijf
Bij de jurering wordt gekeken naar een aantal elementen. "We beoordelen op leiderschap, organisatiemodel, cultuur, samenwerking, aanpassingsvermogen, zeggenschap en talentontwikkeling," vertelt Caroline Rijnbeek van de MKB Krachtcentrale. "Maar misschien wel het belangrijkste ingrediënt: dat het tot in het DNA klopt. Dit leidt tot grootse groei; dat is zowel financiële als sociale groei." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief