Nieuws
Mkb’ers hebben te veel vertrouwen in klant
12 november 2014 - Drie op de tien mkb-ondernemers weten niet wat zij afschrijven aan oninbare vorderingen. Bijna alle mkb’ers en zzp’ers kampen met wanbetalers. Zes op de tien mkb’ers die te maken heeft met wanbetalers, moeten de vordering afschrijven.
Bij zzp’ers is dat vier op de tien. De bedragen kunnen oplopen tot honderden en soms duizenden euro’s per maand. Dit blijkt uit de DAS Bedrijven Barometer 2014. Een onderzoek onder mkb’ers en zzp’ers uitgevoerd door Motivaction in opdracht van DAS.Te groot vertrouwen
Opvallende uitkomst is dat drie op de tien ondervraagden die bleven zitten met onbetaalde rekeningen, aangeven geen inzicht te hebben in de omvang van de oninbare vorderingen en dus niet weten hoeveel geld ze mislopen. De gevolgen van onbetaalde rekeningen en oplopende betaalachterstanden kunnen echter enorm zijn en soms zelfs het faillissement van een bedrijf betekenen. Peter van Diest, directeur bij financieel-juridisch dienstverlener DAS, geeft aan dat uit de cijfers blijkt dat de bedrijven nog steeds onnodig veel geld laten liggen of zelfs verliezen. "Met een strakker debiteurenbeheer kan veel geld worden verdiend. De DAS Bedrijven Barometer bevestigt nogmaals dat mkb-ondernemers een te groot vertrouwen in hun klanten hebben. Dat vertrouwen weerhoudt de ondernemers om nieuwe en bestaande klanten op kredietwaardigheid te checken en ook zie je dat afspraken niet goed worden vastgelegd".
Kredietwaardigheid
Door zestien procent van de mkb’ers die te maken hebben met wanbetalers wordt per maand een bedrag tussen de 100 en 1.000 euro afgeschreven, voor zzp’ers is dit vijf procent. Nog eens twaalf procent van de ondervraagden gaf aan dat zij per maand meer dan 1000 euro moeten afschrijven. Bij de zzp’ers is dit percentage verwaarloosbaar klein. Ruim de helft (57 procent) van de mkb’ers doet geen onderzoek naar de kredietwaardigheid van klanten.
Mkb’ers zijn actiever dan zzp’ers wanneer het op onbetaalde rekeningen aankomt. Zij bellen klanten na, versturen betalingsherinneringen maar ook het vasthouden van volgende opdrachten of bestellingen zijn methoden om alsnog betaald te krijgen.
Voor het onderzoek zijn 560 mkb’ers en 260 zzp’ers geïnterviewd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van financieel-juridisch dienstverlener DAS Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief