Nieuws
Transportsector heeft behoefte aan flexibele arbeid
13 november 2014 - Ondernemers in de transportbranche zijn terughoudend met het aannemen van nieuw personeel. Meer dan de helft van de ondernemers is dermate onzeker over de stabiliteit van de huidige markt, dat zij minder personeel aannemen (58 procent).
Dat blijkt uit een onderzoek naar de visie van werkgevers in de transportbranche, uitgevoerd in opdracht van PRO Payroll. In totaal werden aan 346 werkgevers een aantal meerkeuzevragen voorgelegd op het gebied van personeelszaken. Overige vaak genoemde redenen om geen personeel aan te nemen waren grote schommelingen in de arbeidsbehoefte per week (29 procent) en de aankomende wijzigingen in de Wet Werk & Zekerheid (zestien procent). Deze wet, die in 2015 in werking treedt, zorgt er onder andere voor dat nieuwe werknemers al binnen twee jaar in vaste dienst treden. Verder wordt de proeftijd afgeschaft bij korter lopende contracten.Risico's indekken
Een klein deel van de ondervraagde werkgevers maakt gebruik van payrolling om bovengenoemde risico’s in te dekken (zestien procent). De meest genoemde redenen voor het toepassen van een dergelijke constructie is de grote flexibiliteit in arbeidscontracten per medewerker (55 procent) en geen risico op kosten bij ziekte (43 procent), wat in lijn is met de voornaamste redenen om personeel niet aan te nemen.
Payrolling
Hoewel slechts een klein deel van de transportbranche gebruik maakt van payrolling, zijn de meeste werkgevers wel bekend met de dienstverlening (74 procent). Ondernemers die niet gebruik maken van een payrollconstructie, geven als reden dat zij vrezen dat de binding van de werknemer met de organisatie minder wordt (veertien procent). Andere organisaties werken alleen met vast personeel (acht procent) of hebben geen problemen met het dragen van werkgeversrisico’s rondom personeel (drie procent). Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief