Nieuws
‘Duitslandagenda’ moet boost aan export geven
18 november 2014 - Nederlandse innovatie moet structureel en breed in Duitsland op de kaart worden gezet om een boost te geven aan de export naar ons grootste buurland.
Dit stelt de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in de ‘Duitslandagenda 2015-2017’ die zij vorige week samen met partners FME en VNO-NCW in Den Haag aan Minister Henk Kamp van Economische Zaken presenteert. "In de Haagse politiek wordt te weinig structureel beleid gevoerd op de betrekkingen met onze grootste handelspartner", stelt Ab van der Touw, voorzitter van de DNHK: "De Duitslandagenda bevat concrete stappen om binnen drie jaar tijd flinke vooruitgang te boeken in belangrijke toekomstsectoren."Digitaliseringsagenda
Daarbij horen een gezamenlijke digitaliseringsagenda met Duitsland, aanpak van het tekort aan technisch personeel en meer samenwerking tussen onderzoeksinstellingen en bedrijven uit beide landen. Zo willen de initiatiefnemers tijdens de aankomende Hannover Messe, de grootste industriebeurs ter wereld, Smart Industry-experts uit beide landen bij elkaar brengen om een bilateraal stappenplan te ontwikkelen. "Maar ook structurele ondersteuning van mkb-bedrijven bij hun exportactiviteiten richting Duitsland is van groot belang," stelt Van der Touw. "Ik verwacht hiervoor dan ook een financieel commitment van de overheid."
Duitslandagenda
De Duitslandagenda is tot stand gekomen in samenwerking tussen de Nederlands-Duitse Handelskamer, VNO-NCW en FME en zal in overleg met het ministerie verder worden uitgewerkt. "Nu gaat het erom, op basis van onze voorzetten concrete maatregelen te nemen. Ik hoop hierbij op ondersteuning van de overheid maar ook van het bedrijfsleven zelf," aldus Van der Touw. De initiatiefnemers staan al in contact met enkele topsectoren. "Het is de bedoeling om per sector een Duitslandagenda op te stellen met daarin een stappenplan tot en met 2017", aldus Van der Touw. "De afgelopen jaren hebben de handelsbetrekkingen tussen beide landen door verschillende succesvolle initiatieven al een flinke impuls gekregen. Hier moet nu een structureel vervolg aan worden gegeven."
Maak Kennis
Met de campagne ‘Maak kennis, maak mee, maak waar’ richten de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), VNO-NCW en FME zich op de Nederlandse maakindustrie. Sinds 2013 werken de drie organisaties samen om de industrie weer in het centrum van de publieke waarneming te plaatsen en de kansen voor Nederlandse toeleveranciers in Duitsland te verbeteren. Onder andere door middel van bijeenkomsten, optredens tijdens de Hannover Messe in 2014 en het gezamenlijke online-platform www.maak-kennis.nl De Duitslandagenda is het uitgangspunt voor de toekomstige activiteiten van de drie partners ter bevordering van de Nederlands-Duitse samenwerking. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief