Nieuws
Visitekaartjes drukken; einde in zicht of nog steeds trendy?
1 december 2014 - Het papieren kaartje met uw naam, bedrijfsnaam, functie en contactgegevens... visitekaartjes. Hoe zit het tegenwoordig met het gebruik ervan? Uit onderzoek van Reclameland blijkt dat steeds minder vaak op visitekaartjes drukken wordt gezocht.
Zo laat Google Trends zien dat het aantal zoekopdrachten op het woord visitekaartjes in 2014 driekwart lager ligt dan het aantal zoekopdrachten in 2004. Komt het einde van de visitekaartjes nu echt in zicht?Visitekaartje is eeuwenoud
Laten we eerst even terug gaan naar de geschiedenis van het welbekende papiertje. En dan moeten we een flink aantal jaren terug in de tijd. Want wist u dat het visitekaartje al eeuwen oud is? Zo stamt het eerste visitekaartje zelfs uit de zeventiende eeuw. In die tijd werd het kaartje gebruikt om de komst van adellijke mensen aan te kondigen. De kaartjes werden bij een bezoekje in kaartenbakken achtergelaten. Als de kaartjes gevouwen hoeken hadden, waren ze persoonlijk afgeleverd en kaartjes met in het midden een vouw waren bedoeld voor alle gezinsleden. Aan creativiteit was ook toen al geen gebrek. Terug naar nu. Bij elke zakelijke bespreking, netwerkbijeenkomst of beursbezoek is het een gewoonte geworden om visitekaartjes mee te nemen. Is het niet om gegevens uit te wisselen, dan wel om uzelf te presenteren of om een (verkoop)gesprek te openen of af te sluiten. Daar komt bij dat het papieren visitekaartje eenvoudig is achter te laten in ruimtes waar veel publiek komt. Bijvoorbeeld bij de balie, in restaurants of bij symposia. Maar net waar uw doelgroep regelmatig komt. Met visitekaartjes heeft u dan ook een groot bereik. Maar hoe komt het dan dat steeds minder bedrijven visitekaartjes drukken?
Uitpakken en onderscheiden met drukwerk
Natuurlijk speelt het digitale tijdperk hierin een grote rol. Er zijn genoeg digitale alternatieven voor visitekaartjes. Zo wisselt u contactgegevens bijvoorbeeld eenvoudig uit via smartphone en verschillende websites. Daarnaast kunt u meteen linken naar alle social media kanalen en uw visitekaartje opleuken met video en geluid. Dus waarom eigenlijk nog visitekaartjes drukken? Fysieke traditionele visitekaartjes zorgen ervoor dat u niet zomaar vergeten wordt. Dat heeft te maken met de authenticiteit en originaliteit van drukwerk. Bovendien kunt u zich met drukwerk sneller en beter onderscheiden van de massa. Zo zijn er enorm veel papiersoorten en afwerkingen waardoor visitekaartjes drukken nog steeds loont. En wat is nu leuker om daadwerkelijk iets in handen te krijgen? Omdat visitekaartjes al eeuwenoud zijn betaalt u niet de hoofdprijs. Maar moet u dan helemaal niet meegaan met de tijd? Natuurlijk wel. Online is een goede aanvulling op offline. Dat geldt ook voor visitekaartjes. Daarom kunt u naast papieren visitekaartjes alsnog digitale visitekaartjes verspreiden. Wel zo gemakkelijk om achter de hand te hebben als u even geen kaartjes bij u heeft of uw functie bij het bedrijf is veranderd. Want uw contactgegevens niet uit kunnen wisselen, dat is echt geen visitekaartje. Doorsturen | 4 | Nieuwsbrief