Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vijf tips om de beveiligingsrisico's van internetdevices te verkleinen

3 december 2014 - Tablets, horloges, koelkasten, printers, camera’s, steeds meer apparaten hebben een internetverbinding. Met de toename van devices nemen ook de beveiligingsrisico’s toe, maar gek genoeg doen bedrijven weinig om die tegen te gaan.

Alistair Forbes, general manager van LogicNow, geeft ondernemers daarom enkele tips.
 
Onvoldoende beveiligingsbesef
Bedrijven nemen onvoldoende maatregelen om nieuwe bedreigingen door internet devices tegen te gaan. Russische website Insecam.com maakte dat onlangs nog duidelijk door de livebeelden van beveiligingscamera’s over de hele wereld te verzamelen en beschikbaar te maken via de website. Ook van Nederlandse camera’s. De website verzamelende een paar duizend live videostreams van Nederlandse winkels, bedrijfspanden, kinderkamers en andere locaties die onder toezicht staan van een internetcamera.
Hoe dit kon gebeuren? De eigenaren van de camera’s namen niet de moeite om het standaard wachtwoord – zoals admin of 12345 – aan te passen. Beperkt beveiligingsbesef rondom nieuws devicesop de werkvloer is een belangrijke oorzaak van beveiligingsproblemen met betrekking tot nieuwe devices.
 
Nieuwe devices maken netwerk kwetsbaar
In het geval van de Russische website kon zonder hack verbinding worden gemaakt met de camera’s. Helaas zijn gebruikers mét aangepast wachtwoord ook niet veilig. Printers, koelkasten,wearables en andere met internet verbonden apparaten zijn – net als computers – doelwit van hackers. Recent onderzoek laat zien dat 70 procent van de devices die behoren tot het internet of things kwetsbaar is. In veel gevallen lijkt het risico misschien klein. Want hoe erg is het wanneer een hacker toegang krijgt tot bijvoorbeeld de camera of een koelkast? Als cybercriminelen echter via – aanvankelijk onschuldig – apparaten toegang verschaffen tot het bedrijfsnetwerk, dan moeten ondernemers zich meer zorgen gaan maken. Het bedrijfsnetwerk is zo veilig als de zwakste schakel.
 
Enkele eenvoudige tips om ondernemers op weg te helpen om nieuwe devices en bedrijfsnetweken veilig te houden:  
 
1.    Registreer devices
Niet iedereen ziet hier het nut van in, maar het registreren van devices bij de aanbieder kan grote beveiligingsvoordelen bieden. Leveranciers weten namelijk heel goed wat de nieuwste bedreigingen zijn voor hun producten en vaak lichten ze geregistreerde gebruikers direct in over nieuwe bedreigingen en welke maatregelen getroffen moeten worden. Voorkom problemen en registreer devices.   
 
2.    Wacht niet met updaten
Leveranciers brengen aan de lopende band updates uit en dat doen ze niet voor niets. Nieuwe online bedreigingen blijven opduiken en de nieuwste update beschermt het apparaat tegen de meest recente bedreigingen. Dit geldt niet alleen voor smartphones. Check ook regelmatig of nieuwe firmware beschikbaar is voor bijvoorbeeld de beveiligingscamera. Stel updates niet uit, maar draai ze zodra de melding verschijnt.
 
3.    Kies een sterk wachtwoord
Geen wachtwoord instellen op het apparaat zelf is dom, maar een eenvoudig wachtwoord instellen is ook onverstandig. Een gehackt apparaat is wellicht niet zo erg, maar een hacker die via een apparaat toegang verschaft tot het bedrijfsnetwerk, is wel een probleem. Kies een complex woord of beter nog: een woord dat niet in het woordenboek staat. Dat mag uiteraard ook best een zin zonder spaties zijn. De afwisseling tussen letters en tekens zorgt voor een nog sterker wachtwoord. Meer hulp nodig? Gebruik de wachtwoordenchecker van Microsoft.
 
4.    Monitor devices en centraal beheer
Bedrijven die mobiele devices nog niet centraal beheren, doen er goed aan snel hiermee te starten. Enerzijds om veilig werken met smartphones, tablets en andere devices mogelijk te maken en controle te behouden over data, ook bijvoorbeeld bij verlies van het device. Anderzijds om grip te krijgen op nieuwe devices zoals wearables. Centraal beheer zorgt voor inzicht in aanwezige devices en helpt afwijkende activiteiten – die kunnen duiden op een hack – te signaleren.
 
5.    Maak medewerkers bewust
Medewerkers hebben in de meeste gevallen niet de intentie om bedrijfsdata in gevaar te brengen, en toch ligt bij hen vaak de oorzaak van beveiligingsproblemen. Ontwikkel daarom beleid voor nieuwe devices. Formuleer regels en richtlijnen over het gebruik ervan en bespreek wat wel en juist niet wenselijk is. Wees hierin zo duidelijk mogelijk. Neem dit beleid mee in het onboarding-proces en bespreek het met de huidige medewerkers.

Bereid het bedrijf voor op nieuwe devices
Met enkele eenvoudige maatregelen kunnen de risico’s al worden beperkt. Het centraal beheren van devices met een Mobile Device Management (MDM)-oplossing biedt daarnaast uitkomst, maar de menselijke factor speelt een minstens zo grote rol. Licht medewerkers goed voor en adviseer ze over het gebruik van internet-devices. Los van de beveiliging: ondernemers doen er goed aan verdere maatregelen te treffen ter voorbereiding op de toestroom van smart devices. Optimaliseer bijvoorbeeld het wifi-netwerk om de toenemende behoefte van bandbreedte aan te kunnen. 
Wie geen tijd heeft voor IT, security en de benodigde technologische veranderingen kan er ook voor kiezen om te werken met een managed service provider. Dit helpt ondernemers en medewerkers om te focussen op hun werk en gebruik te maken van nieuwe devices zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over beveiliging en IT.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.