Nieuws
Te veel bedrijven jagen (on)bewust hetzelfde imago na
4 december 2014 - Over het werkgeversimago, ook wel bekend als het Employer Brand, doen veel verschillende opvattingen de ronde. Een ding is zeker: met het oog op een aantrekkende arbeidsmarkt staat de identiteit van bedrijven, en het bijbehorende imago voor (potentiële) weknemers daarvan, weer hoog op de agenda.
Minutes On Career ging hierover in gesprek met Igor Beuker (pro speaker, author and awakener) en Martijn Hemminga (employer brand specialist) en vroeg hen waarom veel bedrijven toch zoveel op elkaar lijken in hun communicatie naar nieuwe werknemers . Verder vroegen zij wat nu eigenlijk de huidige status is van de Nederlandse werkgevers campagnes.Magisch werkgeverimago
Employer Branding blijft iets magisch en het effect van grote campagnes, zoals bijvoorbeeld de onlangs gelanceerde en geïntegreerde werkgeverscampagne van Brunel (deelnemer met een boot aan De Volvo Ocean Race) blijft lastig te meten. Martijn Hemminga zegt hierover: "Om te voorkomen dat mensen die net aan het finishen zijn zeggen ‘Brunel, ik heb het gehoord maar of ze nu wasmachines verkopen of detachering? Ik zou het niet weten’, moet Brunel laten zien wie ze zijn als werkgever. Het is belangrijk dat Brunel zijn werkgeversmerk blijft laden, ook na het event."
Igor Beuker zegt in het gesprek onder andere dat de oude corporate waarden die vroeger garant stonden voor een mooie merk als werkgever nu misschien niet meer gelden. Bedrijven die de jonge werkzoekenden van alles beloven maar niet innovatief zijn, geen mobiele site, geen app, enzovoort snijden zich onnodig in de vingers en zullen de slag om toekomstig talent verliezen.
Voor de toekomst zijn beide sprekers echter positief en zien zij voldoende mogelijkheden. Hemminga: terug naar de basis, gewoon goed werkgeverschap. Beuker: blijf bij de kern, probeer authentiek te zijn door te zeggen wie je bent en nog belangrijker vooral waar je voor staat.
Vanaf 3 december a.s. is de gehele aflevering over het werkgeversimago te bekijken op Jobbird.com en op www.minutesoncareer.com. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief