Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

De cloud als innovatiemotor voor ondernemers: drie tips

11 december 2014 - Ontkennen heeft geen zin: uw business ligt onder vuur. Volgens Jeffrey Raskeyn, Director General Business & Partner Ecosystems bij SAP Nederland zal een nieuwe concurrent binnen nu en vijf jaar uw markt dusdanig op zijn kop zetten dat uw hele businessmodel overboord kan.

En uw klanten? Die zullen zich schikken naar de nieuwe maatstaven en niet meer gaan voor minder. U heeft twee keuzes. Om in de letterlijke woorden van Intel's CEO Andy Grove te spreken: adapt or die.
 
Bom onder de gevestigde orde
De cloud heeft aan de wieg gestaan van nieuwe businessmodellen en spelers in de markt die een bom hebben gelegd onder de gevestigde orde. Raskeyn noemt als voorbeeld de traditionele kabelmaatschappijen. Zij zien hun business bedreigd door snelle groeiers als Netflix. Of telco's, die sinds de komst van Whatsapp hun sms-inkomsten zagen kelderen en maar moeilijk raad weten met instant messaging. Of de traditionele taxibranche, recentelijk opgeschrikt door nieuwkomers als Über.
Slim gebruik van de cloud lijkt volgens Raskeyn in alle voorbeelden de sleutel: "De zogenaamde marktverstoorders benutten de eenvoud, de laagdrempeligheid en de schaalbaarheid van de cloud optimaal. Het is dan ook niet de vraag of de branche waarin een ondernemer zich bevindt, wordt bedreigd door dergelijke cloud-spelers. Maar wanneer. Ondernemers kunnen zich dan ook maar beter alvast beraden op een strijdplan."
 
Niet eenvoudig
Het is natuurlijk gemakkelijk gezegd: zet de cloud slim in, bedenk hieromheen een nieuw businessmodel en wees de concurrentie te slim af. Maar zo'n verandering bewerkstelligen in een gesettelde business is allesbehalve eenvoudig. Waarschijnlijk hebben de meeste bedrijven niet de luxe helemaal opnieuw 'from scratch' te starten. Zij hebben immers een stevig verankerd businessmodel dat zij niet zomaar even overboord kunnen gooien.
"Dan zwijg ik nog over de infrastructuur. Zeker als daarin net flink is geïnvesteerd, kunnen ondernemers niet zomaar omschakelen. Ook klanten kunnen gek genoeg een belemmering zijn, wanneer ze fors voor een bepaalde legacy-dienst betalen, pikken ze een ommezwaai waarschijnlijk niet zomaar. En die klanten zorgen er wel voor dat ondernemingen iedere maand de rekeningen kunnen betalen en de business blijft draaien.
Overigens kan een bestaand, winstgevend business-model ook een voordeel bieden. Het biedt een stevige basis voor een nieuw, cloudgebaseerd business-model. Het kan namelijk eventuele verliezen opvangen. Zeker in de opstartfase is een clouddienst namelijk niet altijd direct winstgevend."
 
Leer van andermans fouten
Om de cloud in te zetten om een branche flink te verstoren, is het essentieel te leren van de fouten die andere bedrijven eerder gemaakt hebben. Raskeyn zet enkele op een rij:
 
Tip 1: focus niet teveel op de TCO
"De cloud biedt in veel gevallen een kostenvoordeel. Ondernemers moeten zich echter niet teveel laten leiden door dit aspect. Kostenbesparing is één, maar aan het eind van de dag is innovatief en creatief gebruik van de cloud veel belangrijker. Het levert op termijn veel meer op. Ook geeft cloud de flexibiliteit en schaalbaarheid die vaak zo nodig is om bij te blijven en snel te kunnen schakelen als de business daarom vraagt."
 
Tip 2: stop geen oude wijn in nieuwe zakken
"Veel bedrijven maken de fout door de cloud alleen maar te zien als nieuw vehikel voor hun oude diensten. Bijvoorbeeld voor het aanbieden van dezelfde dienst, maar dan op abonnementsbasis. Natuurlijk: de cloud kan de beheerlast verkleinen of zelfs wegnemen. En natuurlijk kan het de operationele IT-kosten drukken. Maar slimme bedrijven zien de cloud ook als kans voor een nieuw businessmodel."
 
Tip 3: voel u niet genoodzaakt uw huidige infrastructuur te vervangen
"Veel vendoren hebben hun klanten doen geloven dat ze hun IT-infrastructuur overboord moeten gooien voor de cloud. Toch is het helemaal geen zaak van het een of het ander. De cloud kan vaak prima naast de bestaande infrastructuur bestaan en deze bovendien versterken."

Zo moet het wel
Hoe het dan wel moet? De voorbeelden zijn van succesvol en slim cloud-gebruik zijn talrijk. Raskeyn somt een paar Nederlandse voorbeelden op.
 
Greenclouds
De cloud als gecentraliseerd opslagmedium is niets nieuws, Dropbox en consorten bieden het al jaren. Maar het Rotterdamse Greenclouds heeft een creatieve invulling gegeven aan dit concept. Greenclouds koopt overtollige cloud-ruimte in bij bedrijven en verkoopt deze vervolgens door aan kleinere bedrijven die doorgaans met weinig toekunnen. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van en bovendien heeft het businessplan een duurzame component: het gaat verspilling van datacenter-resources tegen. Het klimaat is ze dankbaar.
Chordify
Deze webdienst gebouwd door enkele Utrechtse studenten mikt op muzikanten en muziekliefhebbers. De dienst is even eenvoudig als geniaal. Gebruikers uploaden via de website een muziekbestand of droppen een Youtube-, Deezer- of Soundcloud-linkje. Vervolgens analyseren de servers van Chordify de muziek en krijgt de gebruiker een net overzicht van alle gebruikte akkoorden terug, helemaal gesynchroniseerd met de muziek. Al het rekenwerk, en dat is beslist geen mals klusje, gebeurt in de cloud. Daardoor kunnen gebruikers het vanaf ieder apparaat en iedere willekeurige locatie gebruiken.
 
Clypper
De Bredase start-up Clypper biedt een videomarketingplatform in de cloud, gericht op mobiel gebruik. Via de dienst kunnen bedrijven video's 'pushen' naar zij die zich daarvoor hebben ingeschreven. De doelgroep kunt u vrij nauwkeurig afbakenen en ook het wat en wanneer van de video regelt u van tevoren in. Die video's zijn bovendien desgewenst voorzien van een call-to-action-knop, voor het realiseren van conversie. Voor het gebruik van de dienst is de Clypper-app noodzakelijk, maar de daadwerkelijke distributie van de content verloopt via de cloud.
Raskeyn geeft aan dat er nog veel meer voorbeelden zijn van bedrijven die de cloud hebben omarmd als innovatieplatform. "Natuurlijk: voor een start-up is het makkelijker omschakelen dan voor een gevestigd bedrijf. Maar de kop in het zand steken is voor niemand verstandig. Grijpt u uw de kansen van de cloud met beide handen aan? Of wilt u liever veilig op de oude voet verder? Aan u de keuze."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.