Nieuws
Zzp'er netwerkt een dag per week
17 december 2014 - Zzp’ers besteden iedere week een volledige werkdag aan het onderhouden van hun zakelijke netwerk. Ze zijn met name veel tijd kwijt aan online netwerken (75 procent) en besteden slechts een vierde van deze tijd (25 procent) aan offline netwerken.
Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer onder 1.269 zzp’ers, in opdracht van Ziggo. "Zzp’ers verbinden zich met elkaar in netwerken om zichzelf en anderen te versterken," aldus Tim Wolff, Director Small & Medium Business bij Ziggo.Sociale netwerken
Het zakelijk gebruik van Instagram (+33 procent), Google Plus (+dertien procent), WhatsApp (+vijf procent) en LinkedIn (+twee procent) is het afgelopen jaar gestegen. Het zakelijk gebruik van Facebook (-21 procent) en Twitter (-vijf procent) is daarentegen het afgelopen jaar gedaald. LinkedIn, Facebook en Twitter blijven vooralsnog wel de belangrijkste sociale netwerken voor zzp’ers. Een op de vier zzp’ers geeft zelfs aan dat sociale netwerken een onmisbare schakel zijn in het opbouwen van een vruchtbaar netwerk.
Offline netwerken waardevoller
De gemiddelde zzp’er besteedt dan ook twee uur per week aan offline netwerken op borrels, bijeenkomsten en verenigingen. Toch besteedt de zzp’er drie keer zoveel tijd aan online netwerken – één op de vier zzp’ers (24 procent) geeft in reactie hierop dan ook aan dat ze vinden dat de gemiddelde zzp’er teveel tijd besteedt aan sociale netwerken als LinkedIn, Facebook en Twitter. 35 procent van de zzp’ers ontvangt zelfs zoveel impulsen vanuit social media, dat werk eronder lijdt. 61 procent van de zzp’ers geeft aan dat offline netwerken wat hen betreft waardevoller is dan online netwerken. Klanten vinden zzp’ers dan ook voornamelijk nog steeds offline (64 procent).
Kennis vergaren via netwerk
De belangrijkste reden om actief te netwerken is het vergaren of delen van kennis (63 procent). Ook het contact met collega-ondernemers (56 procent) wordt genoemd als belangrijke reden om te netwerken – de zzp’er voert zijn onderneming immers alleen. "Zzp’ers verbinden zich met elkaar in netwerken om zichzelf en anderen te versterken. Wij faciliteren dit onder meer door in samenwerking met BNR het radioprogramma ZZP Café mede mogelijk te maken: wekelijks komen tientallen zzp’ers op locatie samen om met elkaar te netwerken en om te horen en mee te praten over wat er speelt in de zzp-markt," aldus Tim Wolff. Zzp’ers kunnen iedere zaterdag tussen 11:00 en 12:00 uur binnenlopen bij Spaces aan de Vijzelstraat Amsterdam om een live uitzending bij te wonen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief