Nieuws
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015
18 december 2014 - Basware voorspelt dat 2015 het jaar wordt van wereldwijde B2B e-commerce. Trends als innovatieve financiering en e-payment, toenemende afhankelijkheid van sociale en mobiele online activiteiten, geavanceerde analysemogelijkheden en overheden die vaker willen opereren in online ecosystemen, jagen de economische groei in de sector aan.
Ook het streven van bedrijven naar toenemende cashflow maakt de roep om een online global economy steeds luider. "B2B-commerce wordt steeds flexibeler nu organisaties door vrije handel en de afnemende relevantie van landsgrenzen in toenemende mate vertrouwen op online en real-time facturering," zegt Esa Tihilä, CEO van Basware. "De zakelijke noodzaak om cashflow te verbeteren en de steun die overheden wereldwijd leveren aan het creëren van een infrastructuur voor e-commerce, stimuleren het gebruik van e-invoicing en alternatieve financieringsmogelijkheden. Hierdoor wordt wereldwijde, online handel een reële mogelijkheid voor organisaties van ieder formaat."Vier belangrijke trends
Basware voorspelt dat B2B-commerce in de komende twaalf maanden zal veranderen door vier belangrijke trends:
1. Nieuwe online betalingsmogelijkheden luiden een nieuwe tijd in keuzevrijheid voor B2B-betalingsverkeer
Cashflow blijft een probleem voor grote en kleine bedrijven. Organisaties willen cash zo lang mogelijk in huis houden en verlengen de betalingstermijnen aan leveranciers. Deze praktijken zetten de cashflow van met name het MKB, waar men terughoudend is met het maken van schulden, in grote mate onder druk. Traditionele mogelijkheden voor B2B-factoring zijn tijdrovend, risicovol en duur.
E-commerce, open netwerken en compatibiliteit worden game changers in 2015. De opkomst van zakelijke netwerken voor realtime e-invoicing en mondiaal betalingsverkeer openen deuren naar nieuwe betalingsmogelijkheden en een nieuwe, online financiële markt. Innovatieve e-paymentoplossingen voor bedrijven zijn de nieuwe benchmark in keuzevrijheid bij B2B-betalingsverkeer omdat ze directe, elektronische betaling mogelijk maken zodra een factuur is goedgekeurd. Deze oplossingen, zoals Basware Pay zijn de grensverleggende technologieën in 2015 omdat ze breken met de traditionele manier van zakendoen. Ze maken de cashflow van leveranciers minder afhankelijk van betalende klanten en hervormen de eenzijdige relatie bij een B2B-transactie radicaal naar een vorm waarbij beide partijen profiteren.
2. Social, mobiel en de cloud als ‘the new normal’
Nu ook financiële instellingen altijd en overal mobiele toegang tot hun applicaties willen, lossen de beperkingen van tijd en ruimte verder op. Processen als het nakijken en goedkeuren van facturen kunnen gemakkelijker altijd en overal worden uitgevoerd, waardoor bedrijven hun facturering beter kunnen beheren en controleren en van de voordelen van snelle betaling kunnen profiteren. Crediteurenadministraties zullen steeds meer vertrouwen op zakelijke sociale netwerken voor direct overleg en communicatie met zakenrelaties.
Net als in de consumentenmarkt is de altijd toegankelijke cloud de standaard geworden voor hedendaagse financiële instellingen om resources kosteneffectief te managen.
3. Overheden maken e-invoicing de wereldwijde standaard
Overheden wereldwijd blijven kostenbesparing, efficiency en minder belastingontwijking en –ontduiking nastreven. Aangezien BTW en omzetbelasting tot dertig procent van het BBP uitmaken, is de naleving van belastingwetgeving voor overheden een belangrijke reden voor het aandringen op het gebruik van e-invoicing. Meer dan vijftig landen wereldwijd zijn op verschillende manieren bezig om e-invoicing te implementeren. Om internationale handel te stimuleren, wil de EU e-invoicing in 2015 verplicht stellen voor leveranciers aan de overheid. Het bedrijfsleven volgt kort daarna. De federale overheid in de Verenigde Staten is al begonnen met het implementeren van een Invoice Processing Platform met 74 organisaties en heeft hiermee al circa vijf tot zes miljoen dollar (ongeveer twintig dollar per factuur) bespaard1.
4. Gebruiken van analysetools voor betere resultaten
Organisaties zullen steeds meer op analyses vertrouwen voor het verbeteren van bedrijfsresultaten. Analysetools identificeren trends in inkoop, uitgaven en betalingen, optimaliseren processen en maken duidelijk waar de mogelijkheden voor verbetering liggen. Door te profiteren van deze informatie kunnen organisaties verbeteringen doorvoeren in cash-to-cashcoversie, DSO en DPO. Bovendien kan inzicht in uitgaven, cashflow en werkkapitaal helpen bij een nauwere samenwerking tussen verschillende interne afdelingen als Crediteurenbeheer, Financiën, Inkoop en Boekhouding, en met externe handelspartners. In het recente onderzoek ‘Intelligent Finance Organisations: Research Summary’ van CFO Research en KPMG wordt het implementeren van bedrijfsanalyses bij automatiseringsprocessen genoemd als de hoogste prioriteit voor CFO’s. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief