Nieuws
Foodservice nog niet klaar voor online acquisitie
13 januari 2015 - Potentiële klanten in Foodservice oriënteren zich steeds meer via internet. Foodservice bedrijven willen daarom beter online gevonden worden maar werken nauwelijks met CRM of doen aan content marketing, SEO en/of Social Sales.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘E-commerce trends in Foodservice 2015’ van GROUP7.Online trends
Net als in 2013 deed GROUP7 onderzoek naar de belangrijkste commerciële ontwikkelingen en online trends bij fabrikanten en groothandels in foodservice. In samenwerking met PS in Foodservice verstuurden GROUP7 aan 1.800 foodservice professionals en vragenlijst over de stand van e-commerce en internet marketing in hun organisatie. In totaal namen 79 bedrijven deel aan deze enquête.
Zeven trends in foodservice
Het onderzoek beschrijft zeven belangrijke e-commerce trends voor de foodservice in het eindrapport. Martin van Dam, partner GROUP7: "Potentiële klanten oriënteren zich voornamelijk via internet op een aankoopbeslissing. Foodservice bedrijven hebben zich daar nog onvoldoende op ingericht. Ze werken slecht aan hun vindbaarheid en bieden niet de juiste informatie aan om nieuwe klanten binnen te trekken. Ook in het gebruik van social media om met de markt in contact te komen en blijven zit nog veel potentie. Leveranciers veranderen minder snel dan hun klanten."
Meer investeren
Volgens GROUP7 wordt het tijd dat bedrijven meer gaan investeren in e-commerce en ICT oplossingen. Van Dam: "Er kan nog veel gedigitaliseerd worden, zoals de order intake die nu nog veel via de telefoon gaat. Bij minder dan de helft van de bedrijven is internet het nummer een bestelkanaal. Met de groeiende invloed van internet en de commerciële mogelijkheden die dit biedt in het analyseren van data, dient zich een nieuwe fase aan voor foodservice bedrijven." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief